Peräti 57 prosenttia Opel Astroista vakuutetaan yhteen ja samaan yhtiöön – vakuutuspomo kertoo, mistä se voi johtua

Suomalaiset huijaavat vakuutusyhtiöitä mitä mielikuvituksellisimmin keinoin – yleisin vakuutuspetos kautta aikain pitää pintansa vuodesta toiseen 5:39
KATSO MYÖS: Millä tavoin suomalaiset yrittävät huijata vakuutusyhtiöitä? Yleisin keino pitää pintansa vuodesta toiseen.

Tiettyjen automallien omistajat suosivat tiettyjä vakuutusyhtiöitä, eivätkä vakuutusten hinnat ole kaikille merkeille ja malleille samat. Tilastot kuitenkin paljastavat mielenkiintoisia ja yllättävänkin isoja yhteyksiä eri autojen ja vakuutusyhtiöiden välillä.

Vaikka Suomessa on lukuisia vakuutusyhtiöitä, ovat markkinat isoksi osaksi kolmen toimijan hallussa. LähiTapiola, If ja OP-konserniin kuuluva Pohjola Vakuutus vakuuttavat peräti 75 prosenttia kaikista uusista autoista.

02 Rekkari kertoo tiedotteessaan, että Netwheelsin laatimat tilastot paljastavat uusien sähköautojen omistajien suosivan tyypillisesti Pohjolaa tai LähiTapiolaa. Poikkeuksen tekee Polestar, jonka autojen vakuutuksista 49 prosenttia on Ifissä.

Polestarin kohdalla korostuu myös huomattavasti markkinajohtajia pienempi vakuutusyhtiö Axa, josta vakuutuksensa on hankkinut 7 prosenttia omistajista. Axan suosiota voi selittää se, että se toimii Nordean yksityisleasing-palvelun vakuutuskumppanina, ja Nordea mainosti palveluaan viime vuonna vahvasti nimenomaan Polestar 2:lla.

Monen tekijän summa

Vaikka uusien bensa-autojen, hybridien ja dieselautojen vakuutukset jakaantuvat sähköautoja tasaisemmin isoimpien vakuutusyhtiöiden kesken, on mukana myös kiintoisia poikkeuksia. Niistä merkittävin on Netwheelsin tilastojen mukaan Opel Astran ja Pohjola Vakuutuksen suhde, sillä yhtiö vakuuttaa peräti 57 prosenttia uusista Opel Astroista.

Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo MTV Uutisille, että merkittävin selitys ilmiön taustalla on se, että yhtiöllä on iso, lähes 30 prosentin markkinaosuus kaikista henkilöasiakkaiden henkilöautovakuutuksista.

Tämä luo Hiljanderin mukaan pohjan sille, että esimerkiksi autoliikkeiden tai -valmistajien kanssa tehtävä vakuutusyhteistyö keikauttaa osuuden nopeasti korkeaksi.

– Myyntitilanteeseen liittyvä yhteistyö on yksi asia niin uusien kuin käytettyjenkin autojen kohdalla, Hiljander sanoo.

Koska vakuutusyhtiöt hinnoittelevat tuotteitaan sekä määrittelevät ja laskevat riskejään eri tavoin, voi jollakin vakuutusyhtiöllä olla etulyöntiasema jonkin tietyn merkki-, malli- ja käyttövoimayhdistelmän osalta. Mikäli vakuutusyhtiö tietää, mikä vetoaa tietyn auton ostajakuntaan, voi sitäkin tietoa hyödyntää.

– Vakuutusyhtiöllä on myös joillekin merkeille ja autoliikkeille räätälöitynä myös kokonaan oma tuotteensa, Hiljander sanoo.

Pohjola Vakuutuksen siivu ei ole iso pelkästään Opel Astroissa, vaan yhtiö on ollut tänä vuonna myös premium-autojen ostajien suosiossa.

– Tänä vuonna ensirekisteröidyistä Mercedeksistä 40 prosenttia, Porscheista 48 prosenttia ja Jaguareista 50 prosenttia on vakuutettu meille, Hiljander sanoo.

Hiljanderin mukaan jonkin tietyn vakuutusyhtiön korostuminen tietyn automerkin tai -mallin kohdalla voi selittyä osittain myös puskaradiolla. Hyvät ja huonot kokemukset jaetaan eteenpäin esimerkiksi harrastajien kesken, ja tietyn auton ostajat saattavat arvostaa samanlaisia asioita.

– Merkkifoorumeilla keskustellaan ja jaetaan kokemuksia.

Kilpailuttaminen kannattaa

020202 Ratkaisut Oy:n kehityspäällikkö Janni Hassel ei ota tiedotteessa kantaa siihen, mikä voisi selittää automallien ja vakuutusyhtiöiden välistä yhteyttä. Vastaavia havaintoja tehtiin myös muissa kuin Opel Astroissa.

Esimerkiksi Skoda Kamiqeista 42 prosenttia ja BMW X3:sta 40 prosenttia on vakuutettu LähiTapiolassa. Volvon XC40- ja XC60-malleista 41 prosenttia on puolestaan vakuutettu Ifissä.

– Emme tietenkään suoraan voi sanoa, miksi kukakin on valinnut tietyn vakuutusyhtiön. Jotain voi kuitenkin päätellä, jos tietyn mallin autot vakuutetaan useimmiten samassa vakuutusyhtiössä, Hassel sanoo.

Hän muistuttaa vakuutusten kilpailuttamisen tärkeydestä.

– Kun autolle tulee ikää, vakuutukset kannattaa kilpailuttaa uudelleen. Käytettyjen autojen vakuutukset jakaantuvat eri vakuutusyhtiöiden kesken paljon tasaisemmin kuin uusien autojen vakuutukset, hän toteaa.

Lähteet: 02 Rekkari, Nordea

Lue myös:

    Uusimmat