Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Mercedes GLC 350 e – 320 heppaa 2,5 litran kulutuksella

Julkaistu 31.07.2015 21:32
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Uuden GLC:n saa aivan vuoden lopulla myös pistokkeesta ladattavana hybridiversiona. Se vetää pukumiehiä puoleensa.

Tykkäsimme

  • pieni sähkölisä tiputtaa rajusti EU-kulutusta ja auton hintaa
  • hybridiversiossa ajosta tulee tietoisesti taloudellisempaa

Emme tykänneet

  • tosielämän kulutus lienee muuta kuin EU-arvot
  • pienentyneestä tavaratilasta

Kun akut on ladattu pistokkeesta täyteen, liikkeelle lähdetään puhtaasti sähköllä. Mercedes ilmoittaa GLC 350 e:n sähköllä ajettavaksi matkaksi 34 kilometriä, mutta tällöin saa olla tarkkana kaasupolkimen kanssa.

Kuljettaja voi valita itse mieleisensä ajo-ohjelman. Hän voi pakottaa auton käyttämään pelkkää sähkömoottoria (E-Mode), eli autolla voi ajaa pelkästään sähköautoilla sallituilla tieosuuksilla. Tämä tulee yleistymään lähivuosina Euroopan isoissa keskustoissa. Kuljettaja voi antaa auton itse päättää bensa- ja sähkömoottorin yhteiskäytöstä (Hybrid). Hän voi käskeä auton lataamaan ajon aikana akkuja (Charge), jotta autolla pääsee pelkästään sähkömoodiin. Tai hän voi pakottaa voimalinjaston pitämään akun varauksen samana (E-save), jotta autolla voidaan ajaa myöhemmin pelkän sähkömoottorin voimalla.

Lyhyellä koeajolenkillä hommaa toimi käytännössä hyvin. Sähkömoottorin pieni teho riittää yllättävän hyvin liikuttamaan isoa autoa vaivattomasti kaupunki- ja jopa maantieosuuksilla ilman polttomoottorin apua.

Hybriditilassa auton voimalinja pelaa sinänsä hyvin, joskin 7-portainen automaattivaihteisto voisi toimia hieman sulavammin. Samoin auto rullaa todella helposti, eli moottorijarrutus on lähes olematonta. Itse tykkään etenkin kaupunkiliikenteessä siitä, että moottorijarrutusta on tehostettu. Näin on useimmissa sähköautoissa sekä myös esimerkiksi VW Passatin pistokehybridissä GTE:ssä. Ennakoivallla ajotavalla on helppo oppia ajamaan niin, ettei jarrupolkimeen tarvitse juuri koskea taajama-ajossa.

Koska hybridiversion ilmoitetut CO2-päästöt ovat vain 60 grammaa sekä verottaja että moni työnantaja palkitsee tästä. Miinuspuolella sähkövoimalinja nostaa GLC:n massaa parilla sadalla kilolla ja imaisee tavaratilasta tärkeitä litroja.

Kyseessä on siis kompromissi. Lisäksi olisi kiva päästä parin vuoden kuluttua katselemaan hybridiversioiden todellisia kulutuksia. Jotenkin voisi aavistella, ettei näitä autoja ladata niin usein pistokkeesta kuin olisi suotavaa – etenkin, jos kyseessä on yritysauto täydellä autoedulla.

MB GLC 350 e 4Matic
Hinta ei tiedossa

Moottori 1 991 cm3
Teho 155 kW (211 hv) / 5 500
Vääntö 350 Nm / 1 200–4 000
Sähkömoottori 7-portainen automaatti
Teho 85 kW (114 hv)
Vääntö 340 Nm
Yhteisteho 235 kW (320 hv)
Yhteisvääntö 560 Nm
Vaihteisto 7-portainen automaatti
0-100 km/h 5,9 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 2,6 l/100 km
CO2-päästöt 60 g/km
Akusto 8,7 kWh litium-ioni
Toimintamatka sähköllä 34 km
Mitat Pituus 4 656 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 659 mm, akseliväli 2 873 mm
Omamassa 2 025 kg
Tavaratila 395–1 445 l

Lue laajempi koeajo uudesta GLC:stä: Koeajo: Mercedes GLC – täsmäisku välimaastoon

Galleria

Lisää aiheesta:

Koeajossa Mercedeksen huippusuosittu hybridi, jonka hinnassa ei ole mitään järkeäAjossa BMW, joka saa verottajan itkemäänKoeajossa E–Mercedeksen ladattava hybridi – 2,1 litraa sadalla kilometrilläKoeajossa periaatteessa taloudellinen maasturi – Mercedes-Benz GLE 500 eKoeajo: Sähkömoottori piristää BMW:n tila-autoa kummastiTestissä Audin iso maasturihybridi: nyt pihistellään tosissaan
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää