Uuden GLC:n saa aivan vuoden lopulla myös pistokkeesta ladattavana hybridiversiona. Se vetää pukumiehiä puoleensa.
Tykkäsimme
- pieni sähkölisä tiputtaa rajusti EU-kulutusta ja auton hintaa
- hybridiversiossa ajosta tulee tietoisesti taloudellisempaa
Emme tykänneet
- tosielämän kulutus lienee muuta kuin EU-arvot
- pienentyneestä tavaratilasta
Kun akut on ladattu pistokkeesta täyteen, liikkeelle lähdetään puhtaasti sähköllä. Mercedes ilmoittaa GLC 350 e:n sähköllä ajettavaksi matkaksi 34 kilometriä, mutta tällöin saa olla tarkkana kaasupolkimen kanssa.
Kuljettaja voi valita itse mieleisensä ajo-ohjelman. Hän voi pakottaa auton käyttämään pelkkää sähkömoottoria (E-Mode), eli autolla voi ajaa pelkästään sähköautoilla sallituilla tieosuuksilla. Tämä tulee yleistymään lähivuosina Euroopan isoissa keskustoissa. Kuljettaja voi antaa auton itse päättää bensa- ja sähkömoottorin yhteiskäytöstä (Hybrid). Hän voi käskeä auton lataamaan ajon aikana akkuja (Charge), jotta autolla pääsee pelkästään sähkömoodiin. Tai hän voi pakottaa voimalinjaston pitämään akun varauksen samana (E-save), jotta autolla voidaan ajaa myöhemmin pelkän sähkömoottorin voimalla.
Lyhyellä koeajolenkillä hommaa toimi käytännössä hyvin. Sähkömoottorin pieni teho riittää yllättävän hyvin liikuttamaan isoa autoa vaivattomasti kaupunki- ja jopa maantieosuuksilla ilman polttomoottorin apua.


