Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: BMW 335d Touring – hyvät farkut ovat aina muodissa

Julkaistu 03.12.2015 21:41
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Crossoverit ja katumaasturit ovat yhä kuuma trendi automuodissa, ja vasta aika näyttää, miten kauan tämä muoti-ilmiö kestää. BMW:n 3-sarjan farkut ovat olleet muotia jo 40 vuotta.

Hinta alk. 70 139 €

Tykkäsimme

  • ohjaamosta ja ergonomista
  • tyylikäs kokonaisuus
  • käytännöllisyydestä
  • upeasta voimalinjasta

Emme tykänneet

  • kova hinta hyvistä farkuista

Keski-iän maltillisen malliuudistuksen kokeneen 3-sarjan lippulaivoihin kuuluu ehdottomasti upea kuutosdiesel – ja vielä sen voimakkaimpana versiona. Ja jos ette tunnista uudistuneen Kolmosen muutoksia kuvista, sitä ei ole syytä hävetä. Keulalla on uudet LED-päiväajovalot ja kaventuneet ilmanottokanavat, ja takavalot on toteutettu nyt LED-teknologialla. Lisähintaan keulalle saa myös älykkäät LED-ajovalot; ei välttämättä huono sijoitus Suomen pitkää ja pimeää ajanjaksoa ajatellen.

Ohjaamossa muutokset ovat niinikään hienovaraisia. Ergonomia on tuttuun tapaan kohdallaan, ja pienillä materiaaliviilauksilla laatuvaikutelmaa on saatu nostettua hieman. Keskikonsolissa mukitelineiden päälle saa vedettyä nyt liukuvan kannen. Persoonallisemmasta tyylistä pitäville on tarjolla entistä runsaammin yksilöintimahdollisuuksia. Sisävalopaketilla saa esimerkiksi luotua pimeällä ajoon leppoisan mukavan tunnelman.

Varsinaiset autoon tehdyt tärkeimmät muutokset ovat kuitenkin katseilta piilossa. 3-sarjan jousitusta on hienosäädetty, ja BMW on huomioinut myös auton ohjauksesta saamansa kritiikin. Ratilta välittyy nyt kuskin käsiin aavistuksen enemmän tuntoa kuin ennen – ja myös alhaisemmilla nopeuksilla. Keskialueella tunto on yhä ohut, mutta se paranee nopeasti rattia käännettäessä. Ohjausvastekin on nyt jotenkin luonnollisempi kuin ennen. Tämä toimii hyvin yhteen koeajoautossa olleen paksukehäisen Invidual-ohjauspyörän kanssa. Koeajoautossa oli vielä lisävarusteinen urheilullisempi ohjaustehostus, mutta vaikka se nopeuttaa ohjausta, se ei välttämättä kuitenkaan paranna sitä. Tämä on kuitenkin makuasia.

Testiautossa oli myös mukautuva iskunvaimennus, jota on sen sijaan helppo suositella. Mukavimmalla asetuksella meno on sopivan pehmeää, ja alakertaa voi napakoittaa niin halutessaan. Koeajoautossa oli 19-tuumaiset renkaat 10-puolaisilla Invidual-vanteilla. Isosta rengaskoosta joutuu maksamaan jonkun verran mukavuutena, mutta isot vanteet ovat kieltämättä namun näköiset.

Tien päällä 335d on edelleen todella ripeä laite, ja 8-portainen automaattivaihteisto toimii sen kanssa yhteen todella pehmeästi. Pitoa löytyy erinomaisesti, ja 335d on aina myös nelivetoinen.

Arkikäytössä 3-farkku muuntuu tuttuun tapaan moneksi. Takapenkin selkänojat taittuvat kolmessa osassa (40:20:40) ja takaluukun lasi aukeaa erikseen. Ratin takana muistaa nopeasti myös sen, miksi farkut ovat ovat yhä muodissa. Ajofiilis on tietä lähempänä istuttaessa selvästi urheilullisempi kuin crossovereissa ja katumaastureissa.

Galleria

BMW 335d A xDrive Touring
Moottori 2 993 cm3, suora 6 syl. tuplaturbodiesel
Teho 230 kW (313 hv) / 4 400 r/min
Vääntö 630 Nm / 1 500–2 500 r/min
0-100 km/h 4,9 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 148 g/km
Mitat Pituus 4 633 mm, leveys 1 811 mm, korkeus 1 416 mm, akseliväli 2 810 mm
Omamassa 1 770 kg
Tavaratila 450–1 500 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa Porsche Macan – katumaasturien kaarremestariKoeajossa Lexuksen iso coupé – todellinen tyyliniekkaIkoninen juppifarmari vai täydellisyyttä hipova perheauto? Koeajossa uusi 5-sarjan TouringKoeajossa Mazda 3: varustelukilpa kiihtyyKoeajo: Audin näyttävä coupé on varsin upeeKoeajo: Jaguarin ensimmäinen maasturi ei pelkää liata helmojaan
BMWAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

BMW
  • 27.9.16:36
    Takaisinkutsut

    BMW:ltä massiivinen takaisinkutsu: 200 000 autossa palovaara

  • 03.12.202421:01
    Etelä-Korea

    Etelä-Koreassa kuohuu – "Diorin laukku katkaisi kamelin selän"

  • 15.08.202406:28
    Kuluttajariidat

    50 000 euroa maksaneen BMW:n moottoriin tuli vakava vaurio – kuluttajan mukaan myyjäliike pimitti olennaisen asian

  • 19.06.202419:01
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti liikkeestä käytetyn Bemarin – auto paljastui ulkomailla lunastuskuntoon kolaroiduksi

  • 19.05.202411:32
    Liikenne

    Hurjaa ylinopeutta ajanut törmäsi koulubussiin Kanadassa – Bemarista tuli hetkessä avomalli