Kitkarengaskuski on vaaraksi kesällä, vaikka moni luulee toisin

Ajatko edelleen kitkarenkailla? Jos ajat, vaihda ne pikimmiten kesärenkaisiin.

Tutkimusten mukaan jarrutusmatka on metrikaupalla kesärenkaita heikompi ja aina vaarallinen vesiliirto alkaa jopa 15 km/h aikaisemmin. Ajotuntuman erilaisuuden huomaa vasta ääritilanteessa sadekelillä ja korkeammalla nopeudella.

Kaikki seikat kesäkitkoilla ajelua vastaan

Itse asiassa kaikki ajoturvallisuuteen liittyvät seikat varoittavat ajamasta nastattomilla talvirenkailla eli kitkarenkailla kesällä. Vesiliirron riski kasvaa voimakkaasti, niiden märkäpito on kehno, reagointi ohjausliikkeisiin hidasta ja ajovakaus laadukasta kesärengasta selvästi heikompi.

Kitkarenkaiden kelvottomuus kesäkelillä on todettu useissa autolehtien kesärengasvertailuissa ja myös viranomaisten tekemissä testeissä. Viimeksi asiaa tutki ruotsalainen valtion tie- ja kuljetustutkimusinstituutti (VTI).

Tutkimus osoittaa, että märällä asfaltilla kitkarenkaiden jarrutusmatka on 20 prosenttia pidempi kuin kesärenkaiden ja kuivallakin asfaltilla ero on 15 prosenttia pidempi. Äkillisestä väistöliikkeestä kesärenkailla varustettu auto selvisi 83 km/h nopeudessa, kun kitkarenkailla varustetulla autolla raja tuli eteen 72 km/h nopeudessa. Testi tehtiin +15 asteen lämpötilassa ja VTI:n mukaan erot todennäköisesti kasvavat lämpötilan kasvun myötä.

Kitkarengaskuvio

Joka viides pitää kitkarengasta turvallisena kesällä

Nokian Renkaiden keväällä tekemästä kesärengaskyselystä käy ilmi, että 69 prosenttia suomalaisista autoilijoista ei pidä talvirenkaiden käyttöä kesällä turvallisena. Valitettavasti noin joka viides eli 21 prosenttia vastanneista uskoo, että talvirenkailla voi ajaa turvallisesti myös kesällä.

− Kitkarenkailla kesällä ajava on vaaraksi sekä itselleen että muille tiellä liikkujille. Etenkin pohjoismaisten kitkarenkaiden kumisekoitus on pehmeämpi kuin oikeiden kesärenkaiden ja lisäksi niiden pintakuvio on kehitetty talviolosuhteisiin. Sen vuoksi niiden ajettavuus kesälämpötiloissa ja etenkin märällä kelillä on kehno. Lisäksi niiden ajovakaus on heikko, joka tulee esiin nopeassa väistöliikkeessä. Kitkarenkaat kuluvat myös huomattavasti nopeammin kuin kesärenkaat, kertaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Kehno ajettava kesällä

Taloudellisista syistä kuluneiden kitkarenkaiden loppuun ajaminen kesällä saattaa houkutella, mutta Morrin mukaan turvallisuuden tulisi olla painavampi tekijä.

− Talvirenkailla ajo kesällä lisää onnettomuusriskiä huomattavasti. Kuivalla tiellä kaupunkiliikenteessä talvirenkaallakin voi pärjätä, mutta ääritilanteissa sadekelillä ja nopeammin ajettaessa hidas ja veltto ohjaustuntuma yllättää. Kesällä autolla tehdään usein perheen kanssa pitkiä lomamatkoja ja turvalliset renkaat ovat ratkaisevassa roolissa.

Lue myös:

    Uusimmat