Keskinopeusvalvonta tekee paluun Suomen liikenteeseen. Mutta miten järjestelmä toimii tai voiko sitä huijata?
Ensimmäinen keskinopeusvalvontajärjestelmä asennetaan Suomen pisimpään maantietunneliin Tampereen Rantaväylälle. Tunneli on aukeamassa loppuvuodesta liikenteelle.
Keskinopeusvalvonta ei ole täysin uusi asia Suomessa. Viimeksi siitä saatiin kokemuksia vuosina 2008-2011, mutta käytöstä luovuttiin teknisten haasteiden takia.
Jää nähtäväksi, miten tällä kertaa käy. Käyttöönottoa odotellessa tiedustelimme asiantuntijalta, kuinka keskinopeusvalvonnassa todennetaan useamman auton seasta ne yksilöt, jotka ajavat ylinopeutta.
– Tunnelissa käytetään ajoneuvon rekisteritunnuksen tunnistavaa tekniikkaa. Ensimmäinen sensori lukee rekisteritunnuksen tunnelin alussa ja toinen loppupuolella. Jos näiden sensoripisteiden välinen matka on kuljettu liian nopeasti eli käytetty keskinopeus on ollut liian korkea, lähettää järjestelmä myöhemmin olevalle kameralle kuvauskäskyn. Kameralta kuva ja nopeustiedot siirtyvät langattomasti poliisin Liikenneturvallisuuskeskukseen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tietää.
Hänen mukaansa rekisterikilpien tunnistus on ollut käytössä jo jonkin aikaa esimerkiksi pysäköintihalleissa.
– Tällöin ulos ajettaessa ei maksettua lipuketta ole enää tarvinnut syöttää automaattiin, kun järjestelmä tunnistaa rekisterinumeron perusteella, että kyseisen auton pysäköintimaksu on suoritettu. Ainakin oman kokemukseni mukaan tämä pysäköintihalleissa käytössä ollut tekniikka on toiminut hyvin. Siihen, kuinka paljon nopeudenvalvonnassa käytetty rekisteritunnuksen tunnistamistekniikka sitten eroaa tästä pysäköintihalleissa käytetystä, en osaa ottaa kantaa.
