Vilkkaasti liikennöidyllä Kehä III:lla on romahdusvaara. Liikenneviraston mukaan ajorata idän suuntaan Askiston kohdalla on osittain lahonneiden puupaalujen ja paalulaatan varassa.
Video: Tältä näytti toukokuussa, kun betonirekka kaatui Kehä III:lla Tuupakan liittymässä
Liikennevirastosta kerrotaan aiheesta ensimmäisenä uutisoineelle Helsingin Sanomille, että sortumisvaara ulottuu noin 350 metrin pituiselle osuudelle ajoradalla.
– Jos se (paalulaatta) lähtee siitä hajoamaan, niin sitten kaistat täytyy ottaa pois liikenteeltä. Nämä vauriot etenevät kyllä yleensä aika hitaasti, projektipäällikkö Kirsi Pätsi Uudenmaan ely-keskuksesta sanoo Helsingin Sanomille.
Askiston liittymän vakavia ongelmia käydään läpi Liikenneviraston sekä Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ely-keskus) asiakirjassa, jossa esitellään suunnitteilla olevia väylähankkeita.
– Suuntaistasoliittymät Askiston kohdalla ovat E18-tien liikenneturvallisuudeltaan heikkotasoisimmat, julkisessa hankekortissa huomautetaan.
Teräsbetonia toisella kaistalla
Hankekortin mukaan paalulaatan alla oleva maa on painunut ja tuonut näkyviin sekä laatan että paalujen liitoskohdan. Kun vanhat paalut ovat kosketuksissa ilman sekä pohjaveden kanssa, tapahtuu lahoamista.
