Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Käyttötestiautolle 15 000 euron remontti! Moottorin selvitys: Sähköauton kevytkin pohjakosketus voi tulla kalliiksi

5:28Sähköautoilun vallankumousKATSO MYÖS: Bensalenkkari Marko vaihtoi sähköautoon – näin paljon hän on säästänyt alle vuodessa
Julkaistu 05.02.2024 11:04
Toimittajan kuva
Ville Kettunen

ville.kettunen@mtv.fi

Sähköautojen heikoin kohta vaikuttaa olevan niiden pohjassa, jossa niiden akut sijaitsevat. Pienikin pohjakosketus voi tulla kalliiksi, Moottori raportoi.

Erilaisten autojen käyttö- ja huoltokustannukset; siinä on väittelyn aihetta keskustelupalstoille, kun vertaillaan sähkö- ja polttomoottoriautoja. Jotkut kertovat kulujen vähentyneen mittavasti, mutta myös päinvastaisia tarinoita löytyy.

Autoilulehti Moottori päätyi keskelle testiä puolivahingossa: uuden Kia Niro EV:n käyttötestin jälkeen maahantuoja ilmoitti, että auton pohjassa olevan korkeajänniteakun pohja oli vaurioitunut. Oli mahdollista, että auto ei menisi läpi katsastuksesta.

Käyttötestissä käytetty auto oli otettu suoraan pakasta, eikä kukaan ajaneista muistanut pohjakosketusta.

Kyseessä oli siis todennäköisesti vähäinen raapaisu, mutta akkukotelon pohjaan syntyneet naarmut ja painaumat tarkoittivat jopa 15 000 euron remonttia.

Kia Niro EV:n akun pohjakotelon hinta on 7 266 euroa. Sen lisäksi sen päällä oleva lämmonjohtomassa ja sen tiivistykset tulisi maksamaan noin 6 976 euroa. Kymmenen tunnin työrupeama taas maksaisi yli 1 200 euroa.

Lue myös: Ammattilaisen arvio: Nämä varusteet sähköautossa olisi hyvä olla Suomen ilmastossa

Isompi testi

Moottori päätti ottaa kurjuudesta kaiken irti. Maahantuojilta tiedusteltiin seitsemän sähköautomallin samantyyppisiä korjauskustannuksia.

Muut mallit olivat Kia EV6 77 kWh, Mercedes-Benz EQE 90,6 kWh, Nissan Ariya 87 kWh, Peugeot e-2008 51 kWh, Volkswagen ID.4 77 kWh ja Volvo XC40 Recharge 78 kWh.

Maahantuojat ilmoittivat, että pohjakosketuksen myötä auto tulee aina viedä merkkiliikkeeseen tarkastukseen.

Esimerkiksi Volvon maahantuoja hyväksyy korkeintaan kahdeksan millimetrin painauman. Mittaa painaumalla saa olla korkeintaan viisi senttiä. Mercedeksen ja Nissanin kohdalla yksiselitteisiä millimetrirajoja ei ollut antaa.

Yleisesti, jos akku ei ole vaurioitunut, liikkeestä saa pyydettäessä todistuksen, joka auttaa katsastusasemalla myöhemmin vastaantulevien ongelmien kanssa.

Lue myös: "Älä aja" – Toyota kutsuu korjattavaksi 50 000 autoa Yhdysvalloissa kymmeniä tappaneen vian vuoksi

Isoja eroja

Moottori selvitti huollosta koituvia hintoja eri mallien osalta. Useimmissa tapauksissa tarkkaa listahintaa ei ollut.

Moottorin selvityksen mukaan huoltokustannukset voivat kuitenkin edellämainittujen mallien osalta nousta jopa tällaisiin lukemiin, kun puhutaan pohjakosketuksista:

  • Kia EV6 77 kWh – 16 471 euroa

  • Mercedes-Benz EQE 90,6 kWh – 33 500 euroa

  • Volvo XC40 Recharge 78 kWh – 24 360 euroa

  • Nissan Ariya 87 kWh – 16 152 euroa

  • Volkswagen ID.4 77 kWh – 29 500 euroa

  • Peugeot ei vastannut Moottorin kyselyyn määräajassa.

Lue myös: Tesla aikoo aloittaa uuden sähköauton tuotannon

Miten yleistä?

Moottori otti yhteyttä myös liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.

Traficomin tilastojen osalta haluttiin selvittää, kuinka paljon sähkö- ja hybridiautoissa on ilmennyt akkukoteloiden vikoja, jotka ovat johtaneet katsastuksessa esimerkiksi hylkäykseen.

Tilastojen mukaan marraskuun 2022 ja tammikuun alun 2024 välillä suoritetuissa katsastuksissa kirjattiin 41 hylkäykseen johtavaa vakavaa vikaa tai puutetta, jotka liittyivät ajoakkuun tai siihen välittömästi liittyviin komponentteihin.

Samalla ajanjaksolla katsastettiin 103 982 sähkö- tai hybridiautoa.

1:58Ammattilaisen arvio: Nämä varusteet Suomen ilmastossa sähköautossa olisi hyvä ollaKATSO MYÖS: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: Nämä varusteet sähköautossa olisi hyvä olla Suomen ilmastossa

Lue myös: Kaikki kertaa kymmenen! Harvardin tutkijat kehittivät akun, josta povataan sähköautojen läpimurtoa

Lähde: Moottori

Lisää aiheesta:

Sähköautotko erityisen vähävikaisia? Lähes 10 miljoonaa katsastusta kertoo muutaSähkö vai bensa? Moottori-lehti vertasi budjettiautojen kustannuksia – tulos voi yllättääMoottori selvitti, kuinka pitkälle eri sähköautoilla pääsee, jos laturille ei halua jäädä asumaan – latausnopeuksissa isoja erojaSähköautojen talvitestin ainoa saksalainen heitti pyyhkeen kehään heti alkumetreillä – ruotsalaislehdeltä ei kiitosta muillekaanKL: Hyundain ja Kian uusissa sähköautoissa mystisiä talviongelmia – valmistajat selvittävätTyyliniekka: Näin paljon Teslalla ajaminen oikeasti maksaa Suomessa – Joose teki tarkat laskelmat
SähköautotAuton vakuutuksetAuton huoltaminenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"