Kaikki kertaa kymmenen! Harvardin tutkijat kehittivät akun, josta povataan sähköautojen läpimurtoa
Uudenlainen akku latautuu parhaimmillaan täyteen vain kymmenessä minuutissa, tutkimus väittää.
Harvardin yliopiston alaisuudessa toimivat tutkijat sanovat kehitelleensä tulevaisuuden akkukemiaa. Kyse on kiinteän elektrolyytin akusta eli niin sanotusta solid state -akusta, josta on povattu uuden maailman rakentajaa jo vuosia.
Nyt tutkijat sanovat, että kehitetyn akun kapasiteetti on noin kymmenen kertaa suurempi kuin nykyisissä. Uusi teknologia voisi siis pidentää merkittävästi sähköautojen toimintamatkaa.
Akuista voidaan suuremman kapasiteetin ansiosta tehdä myös pienempiä ja kevyempiä.
Uudenlaisen kiinteäelektrolyyttisen akun hyvinä puolina pidetään myös sitä, että se on nykyakkuja turvallisempi, eli se ei vuoda tai syty tuleen.
Tekninen toteutus
Kiinteän elekrolyytin akku eroaa rakenteeltaan nykyisistä litiumioniakuista. Litiumioniakuissa anodin ja katodin välissä akkukennossa oleva massa on hyytelömäistä. Uudessa rakenteessa elektrolyytti on kiinteää.
Tutkijat ovat käyttäneet innovaatiossaan litiumionin sijasta litiummetallia.
Harvard väittää kehittämänsä postimerkin kokoisen prototyypin olevan tehokkain kehitetty solid state -akku. Akun lataaminen tyhjästä täydeksi kestää Nature Materials -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan vain kymmenen minuuttia.
Lue myös: Uskomatonta! Maailman ensimmäinen auringosta virtansa saava katumaasturi ajettiin Marokon halki
Jopa 5 000 latauskierron jälkeen akun kapasiteetti oli edelleen yli 80 prosenttia, ja sen käyttöikä oli yli 6 000 latauskertaa.
The Drive -autosivusto antaa vertailukohteen: Kuluttajaelektoniikassa käytettävät litiuminoniakut kestävät 300–500 latauskertaa, kunnes ne alkavat rappeutua. Nykyisten sähköautojen osalta puhutaan korkeintaan muutamasta tuhannesta latauksesta.
Rappeutuminen johtuu muun muassa dendriittien eli metalliulokkeiden syntymisestä akun anodin pinnalle. Tutkijat sanovat kehittäneensä keinon, jolla metalliulokkeiden muodostuminen on saatu estettyä anodin pinnalle asennettavan äärimmäisen ohuen silikoonipinnoitteen avulla.
Uusimmat
-
17:15
Juontaja Suvi Hartlin esittelee uutta tatuointiaan – seuraajat ylistävät: "Ihana"
-
17:06
Vaikeaa raskauspahoinvointia ei aina oteta vakavasti – "Osa naisista potee huonommuuden tunnetta"
-
17:06
Naistenklinikan uudet tilat pelastus synnyttäjille – tällainen on Aallokko
-
17:03
Hanna Sumarin kasvistärppi: "Herkullinen terveyspommi"
-
17:01
Näin huoltajat reagoivat, kun saivat tietää poikansa olevan Viertolan kouluampuja
-
16:46
Tämä mies ei tullut syömään fish & chipsejä vaan ryöstämään – omistaja pisti nippuun
-
16:43
Trumpin kannattajat herkuttelivat kolariraadoilla – menulla karhua, murmelia ja opossumia
-
16:31
F-35-monitoimihävittäjiin hankitaan tutkantuhoajaohjuksia
-
16:23
Matkustajajuna suistunut raiteilta Norjassa – alustavien tietojen mukaan ei vakavasti loukkaantuneita
-
16:22
SM-liigan suursuosikki vaipui synkkyyteen – Karri Kiveltä suora linjaus: "Nyt on kadonnut aika paljon"
-
16:22
Rekan kuljettaja kuollut ulosajossa Savitaipaleella
-
16:14
USA:n vaaleissa tahti kiihtyy: Harrisin tilaisuudessa tänään mukana Obama ja Springsteen
-
16:10
Rikkooko Temptation Island Suomen uusi elementti ohjelman perusajatusta? Tätä mieltä on Sami Kuronen
-
16:09
Perussuomalaisiin loikannut Pekka Aittakumpu sai sankarin vastaanoton eduskuntaryhmältä
-
15:52
Snookersuuruus käveli pois – vastustaja ja tuomari jähmettyivät hämmästyksestä
-
15:48
Gazan väestönsuojeluviranomainen: Pelastustoimet pohjoisosissa käyneet mahdottomiksi
-
15:38
Pauli Hanhiniemi täyttää 60 vuotta: "Elämä on kohdellut minua tosi huonosti, mutta meikäläinen ei piittaa"
-
15:30
Valtioneuvosto esittää kahdeksan uutta arvonimeä – tällaisia ne ovat
-
15:27
Tästä Ville Peltonen puhui: HIFK-valmentaja myönsi joukkueensa maalin tuomarivirheeksi
-
15:22
HS: Sähkönjakeluyhtiö Carunan omistajat hakevat valtiolta miljardikorvauksia
-
Lataa lisää