Kansanedustaja ehdottaa parkkisakon tuplaamista – Ylikomisariolta täystyrmäys: "Vihreät tahtovat rangaista"

Lakiesitys pysäköintivirhemaksun kaksinkertaistamisesta ei saa kannatusta ylikomisariolta.

Vihreiden kansanedustaja Antero Vartia jätti perjantaina lakialoitteen eduskunnalle ehdottaen pysäköintivirhemaksun kaksinkertaistamista.

Esitys ei saa kannatusta poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajalta ja kokoomuksen kunnallisvaaliehdokkaalta Dennis Pastersteinilta, jonka mukaan vihreät eivät ole autoilijan puolue.

– Ihan sama, ajeleeko autolla töihin, markettiin, sienimetsään vai kuljettaako sillä lapsia tarhaan – vihreät tahtovat rangaista, kirjoittaa Pasterstein Uuden Suomen blogissaan.

Tuplasakot ehkäisemään vakavia liikenneonnettomuuksia

Vartia sai idean lakialoitteeseen ystävänsä Ari Karppisen toiminnasta. Karppinen on valokuvannut vaarallisen lähelle suojateitä pysäköityjä autoja kiinnittäkseen ihmisten huomion ongelmaan.

– Karppisen esimerkillisen toiminnan innoittamana jätän tänään eduskunnalle lakialoitteen pysäköinninvalvontalain muuttamiseksi siten, että liikennettä vaarantavasta pysäköinnistä määrätään sakko kaksinkertaisena. Ei ole oikein, että pysäköintimaksun unohtumisesta ja erityisesti lapsia vaarantavasta pysäköinnistä seuraa sama sakko, Vartia kirjoittaa.

Vartia on eritoten huolissaan autoista, jotka pysäköidään alle viiden metrin päähän suojatiestä, jolloin näkyvyys huononee ja tietä ylittävät lapset ja vanhukset joutuvat suurempaan vaaraan.

Pasterstein pitää esitystä tarpeettomana ja muistuttaa, että vaarallisesti pysäköidyt autot hinataan pois ja perästä seuraava lasku on varmasti tarpeeksi tehokas keino estää jatkuva väärinpysäköinti vaarapaikoilla. Pasterstein ei puolustele väärinpysäköintiä, mutta kiinnittäisi huomionsa mieluummin taustoihin.

– Jatkuvan sanktioista puhumisen sijaan haluaisin kuitenkin kiinnittää huomiota väärinpysäköinnin syihin. Suurin osa autoilijoista pysäköi väärin vain silloin, jos sallittuja paikkoja ei ole tarjolla.

Toimistorakennusten parkkitila käyttöön ilta-aikaan

Pasterstein kirjoittaa autokulttuurin muuttuvan tulevaisuudessa, mutta toivovansa, että siihen saakka kantakaupungin alueella asuvat autoilijat huomioitaisiin, eikä parkkipaikkojen määrää vähennettäisi varsinkaan asukaspysäköinnin puolelta tässä vaiheessa.

– Sen sijaan, että paikkoja vähennetään, pitäisi esimerkiksi tutkia, löytyisikö vaikkapa kaupungin laitosten pihoilta asukasparkkipaikkoja virka-ajan ulkopuolella, Pasterstein ideoi.

Lähteet: Antero Vartian ja Dennis Pastersteinin blogit

***

Näillä ohjeilla taskuparkki onnistuu joka kerta 1:23

Lue myös:

    Uusimmat