Jos autosi ikkunat jäätyvät sisäpuolelta, syy voi löytyä näistä virheistä – älä ala suin päin skrapaamaan: "Itse en ryhtyisi"

0:28
Mersun ikkunat olivat umpijäässä, mutta eivät ulko- vaan sisäpuolelta. Lukijamme turvautui skrapaan, mutta asiantuntija kertoo alla olevassa artikkelissa, miten tässä tilanteessa kannattaisi oikeasti toimia ja miten ongelmalta voi välttyä jatkossa.

Jos auton ikkunat sattuvat jäätymään sisäpuolelta, ei skrapaaminen ole välttämättä oikea ratkaisu. Ammattilainen kertoo, mistä syystä auton sisäpuolelle voi kertyä jääkerros ja mitä ongelmalle pitäisi tehdä heti sekä jatkossa.

Tuulilasin ja auton muiden ikkunoiden skrapaaminen on tuttua puuhaa jokaiselle, joka on joskus joutunut säilyttämään autoaan talvella ulkosalla.

Tyypillisesti jää pysyttelee ikkunoiden ulkopuolella, mutta MTV Uutisten liikenneturvallisuusasiantuntija, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että ikkunat voivat jäätyä myös sisäpuolelta.

– Auton lämmin sisäilma varastoi kosteutta. Pysäköitäessä kostea ja lämmin ilma alkaa jäähtyä ja saavuttaa nopeasti niin sanotun kastepisteen. Ilman jäähtyessä edelleen kosteus tiivistyy huurteeksi kaikkein kylmimmille pinnoille, auton laseille. Lämpötilan tippuessa pakkasen puolelle, lasipinnalle tiivistynyt kosteus jäätyy, Vesalainen kertoo.

Ongelma on Vesalaisen mukaan varma merkki siitä, että auton sisäilmassa on liikaa kosteutta.

Kosteutta kulkeutuu autoon muun muassa hengitysilman mukana sekä kengissä ja vaatteissa lumena. Lumet tulisikin kopsutella kengistä ennen autoon nousemista.

– Vanhemmissa autoissa syynä sisälle pääsevään kosteuteen saattavat olla myös hapertuneet tiivisteet. Myös kostunut raitisilmasuodatin tai ilmanottoaukkoihin kertynyt lumi ja jää tuovat kosteutta sisään.

Katso artikkelin yläpuolelta lukijamme lähettämä video Mersun ikkunoista, jotka olivat umpijäässä sisäpuolelta.

Saako ikkunaa skrapata myös sisäpuolelta?

Vesalaisen mukaan ikkunan skrapaaminen sisäpuolelta ei ole välttämättä suositeltavaa.

– Itse en ryhtyisi tuulilasin sisäpintaa skrapaamaan, vaan keskittyisin mieluummin huurtumisen tai jäätymisen ennaltaehkäisyyn.

– Eri automerkkien ja -mallien tuulilasien toteutuksissa on paljon eroja, mutta lähtökohtaisesti lasin sisäpintaa ei ole suunniteltu skrapattavaksi, hän huomauttaa.

Mikäli ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä ei ole tehty tai ikkunat ovat niistä huolimatta jäässä myös sisäpuolelta, ei ole syytä hätään.

Sisäpuolelta jäässä olevat ikkunat voi sulattaa liikkeellelähtöä auton lämmityslaitteen oikealla käytöllä tai tuulilasilämmittimen käytöllä, jos sellainen sattuu autosta löytymään.

Artikkeli jatkuu videon alla.

0:22
KATSO MYÖS: Auton ikkunaan muodostuneesta panssarijäisestä kerroksesta ei ollut vastusta vantaalaisen Pekan nyrkille.

Näin ehkäiset ikkunoiden jäätymistä

  • Huolehdi siitä, että autoon kulkeutuu mahdollisimman vähän lunta.
  • Vaihdata raitisilmasuodatin huollon yhteydessä.
  • Auton esilämmitys kuivaa sisäilmaa ja poistaa mahdollisesti muodostuneen jään tai huurteen jo ennen liikkeellelähtöä.
  • Pidä konepellin ja tuulilasin alareunassa olevat ilmanottoaukot puhtaina lumesta ja jäästä.
  • Kuivattele autoa lämpimässä tallissa kaikki ovet auki vaikkapa viikonlopun yli, mikäli se on mahdollista.
  • Jos lämmintä tallia ei ole, voi pakkaskelillä ajon jälkeen pitää hetken aikaa kaikkia ovia auki, jolloin lämmin ilma korvautuu kylmällä ja kuivalla pakkasilmalla.

Bongasitko jotain yllättävää, hauskaa tai muuten vain uutisoimisen arvoista liikenteeseen tai autoihin liittyen? Lähetä kuva tai video meille!

Onko sinulla tien päältä otettu kuva tai peräti video, jonka uskot kiinnostavan muitakin? Näitkö erikoisen auton, vaarallisen läheltä piti -tilanteen tai suorastaan pöyristyttävän pysäköintisuorituksen? Kerro siitä meille!

Voit nyt lähettää meille kuvasi ja videosi helposti mobiililaitteella osoitteessa mtvuutiset.fi/lukijankuvat. Linkki ohjaa sinut palveluun, jonka kautta saat materiaalisi helposti toimituksen nähtäville. Voit lähettää kuvan tai videon puhelimesi galleriasta tai kuvata sivuston kautta avautuvalla kameralla.  

Muista jättää myös yhteystietosi, jotta voimme olla sinuun yhteydessä.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran helmikuussa 2022.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja