Rapakon takana autokaupassa asioiva voi törmätä todella aggressiiviseen painostustaktiikkaan.
Yhdysvaltalainen autojulkaisu Jalopnik kertoo joidenkin automyyjien käyttämästä äärimmäisen kyseenalaisesta myyntitaktiikasta, joka vaikuttaa suomalaisten lasien läpi tarkasteltuna todella hämmentävältä.
Jalopnikin mukaan Yhdysvalloissa on nimittäin mahdollista törmätä automyyjiin, jotka fyysisesti estävät asiakkaan poistumisen autoliikkeestä. Tarkoituksena on painostaa asiakasta kaupantekoon tai johonkin muuhun diiliin, johon tämä ei muuten ehkä taipuisi.
Kuluttajansuoja-asioihin perehtynyt asianajaja Daniel Whitney kertoi Jalopnikille kahdesta tapauksesta, joissa kummassakin asiakasta painostettiin estämällä tämän poistuminen liikkeestä. Whitney työskentelee lakifirmassa, joka oli ottanut erikoiset tapaukset hoitaakseen.
Lue myös: Japanilainen autokauppias on uskollinen ystäväsi – tästä syystä amerikkalaiset autot eivät mene Japanissa kaupaksi
– Tehtyään kaupat uudesta autosta, asiakkaamme huomasi, että häneltä oli veloitettu enemmän kuin olisi pitänyt. Asiasta syntyi kiista, ja automyyjä yritti saada asiakkaamme allekirjoittamaan paperin, jota hän ei halunnut allekirjoittaa ja jonka allekirjoittaminen ei edes ollut tarpeen, koska kaupat oli jo tehty. Asiakas kieltäytyi allekirjoittamasta, poistui liikkeestä ja hyppäsi autoonsa. Autoliikkeen työntekijä kuitenkin pysäköi auton hänen eteensä estäen hänen poistumisensa. Asiakkaamme pääsi lähtemään vasta soitettuaan poliisille, minkä jälkeen työntekijä suostui siirtämään autonsa, Whitney kertoi.