Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Japanilainen autokauppias on uskollinen ystäväsi – tästä syystä amerikkalaiset autot eivät mene Japanissa kaupaksi

General Motorsin autoliike Tokiossa vuonna 2009.
General Motorsin autoliike Tokiossa vuonna 2009.All Over Press
Julkaistu 08.11.2017 10:58

Ville Järveläinen

Kun muualla maailmassa autokaupassa asiointia pidetään yhtä nautinnollisena kuin hammaslääkärikäyntiä, on Japanissa autokauppias oikeasti sinun ystäväsi.

Parhaillaan Aasiaa kiertävä Yhdysvaltain presidentti Donald Trump hämmästeli maanantaina, miksi Japanissa myydään niin vähän amerikkalaisia autoja. Valmistajien mukaan kyseessä on Japanin protektionistinen, kotimaisia tuottajia vahvasti suojeleva politiikka, joka tekee autojen viemisestä nousevan auringon maahan äärimmäisen vaikeaa. Totuus on kuitenkin monimutkaisempi.

Aikakauslehti The Atlantic on tarkastellut japanilaista autokauppaa ja sitä, miksi etenkin yhdysvaltalaisten autovalmistajien on niin vaikea lyödä siellä läpi. Vastaus ei kuitenkaan löydy maan tuontipolitiikasta.

Kun Tokiossa asuva Shujiro Urata oli alkanut harkitsemaan uuden auton ostamista, hänen puhelimensa soi. Langan toisessa päässä oli paikallisen Toyota-liikkeen myyjä, joka tiedusteli, onko Urata ajatellut autonsa vaihtamista uuteen. Kun Urata vastasi kysymykseen myöntävästi, tunnin päästä hänen ovensa taakse saapui kyseinen myyjä kollegansa ja kahden uuden Toyotan kanssa. Urata kävi koeajolla ja teki kaupat.

Kyseinen myyjä hoitaa myös Uratan autovakuutusasiat ja tulee henkilökohtaisesti soittamaan ovikelloa, kun vakuutukset on uusittava. Kun Uratan auto on likainen, hän vie sen kyseiseen Toyota-liikkeeseen, jossa se pestään käsin ilmaiseksi. Samalla, kun autoa pestään, Urata vaihtaa kuulumisia liikkeen työntekijöiden kanssa. Keskustelu ei ole väkinäistä tai pakotettua, vaan Urata on aidosti ystävystynyt useiden liikkeen työntekijöiden kanssa vuosia kestäneen asiakkuutensa aikana.

Tämä kuulostaa oudolta japanilaiseen autokauppakulttuuriin tottumattomalle. Uratan mukaan japanilaiset kuitenkin odottavat tällaista palvelua, mutta amerikkalaisvalmistajat eivät osaa sitä tarjota. Ei siis ole ihme, että noin 90 prosenttia kaikista Japanissa myydyistä autoista on kotimaista tuotantoa. Ford perääntyi Japanista viime vuonna myytyään vain 5 000 autoa vuodessa. General Motorsilla on maassa 28 liikettä, mutta ne myivät yhteensä vain 1 000 autoa vuonna 2016.

Amerikkalaisvalmistajilla on Japanissa vaikeaa, mutta eurooppalaisilla menee paremmin. Erityisesti BMW on viime vuosina nostanut profiiliaan maassa ja onnistunut tarjoamaan japanilaisille asiakkaille palvelua, joka vastaa paremmin heidän toiveitaan.

– Japanissa kaikki lähtee vieraanvaraisuudesta, Japanin BMW:n toimitusjohtaja Peter Kronschnabl kertoo.

– Jos se ei kiinnosta, on näillä markkinoilla hyvin vaikea menestyä, hän jatkaa.

Baijerilaisvalmistaja laittoi kolme vuotta sitten koko myyntiverkostonsa uusiksi Japanissa. Kun astut sikäläiseen BMW-liikkeeseen, on sinua ensimmäisenä vastassa erityinen BMW-asiantuntija. Ei myyjä, vaan asiantuntija. BMW:llä huomattiin, että myyjät lähtivät puskemaan kauppaa innokkaammin kuin mihin japanilaisasiakkaat ovat tottuneet.

Kronschnablin mukaan he ovat joutuneet tekemään myös pieniä muutoksia Japanissa myytäviin autoihin. Koska Japani on suureksi osaksi äärimmäisen tiukkaan rakennettu maa, jossa kadut ovat kapeita ja autoja säilytetään uskomattoman pienissä talleissa, on esimerkiksi BMW:n 3-sarjalaisen ovenkahvoja kavennettu. Muillakin valmistajilla on Kronschnablin mukaan mahdollisuus ottaa tällaisia pieniä, japanilaisten asiakkaiden arvostamia asioita huomioon, mutta se on ollut heidän oma valintansa olla tekemättä niin.

Lähde: The Atlantic

***

1:59Lamborghini-huumaa Tokiossa

Lisää aiheesta:

Näin suomalaisyritys voi menestyä Yhdysvaltojen markkinoilla – taustaansa ei kannata peitellä: "Suomalaisessa kulttuurissa on vähän mystiikkaa"Jay Leno omistaa lähes 350 ajoneuvoa, mutta ei yhtäkään Ferraria – tässä yllättävä syySuomeen laskeutunut Polestar pyllistää vanhanaikaiselle autokaupalle ja välikäsille: "Täällä ei enää tarvita kravatteja tai lasipalatseja autojen myymiseen"Vetyautoihin panostavalta Toyotalta kovaa puhetta: "Ei todisteita siitä, että sähköautoille olisi kysyntää"MTV Uutiset Hampurissa: Suomalaisen autokauppaketjun tyyli puree saksalaisiin – "Me emme tee myymälöistä hienoja lasipalatseja"Donald Trump väitti Japanin testaavan autoja pudottamalla keilapalloja niiden päälle – kukaan ei tiedä, mistä Trump puhui
AutokauppaAuton ostaminenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autokauppa
  • 22.9.14:57
    Romutuspalkkio

    Tällainen on auton hankkimiseen kannustava uusi romutuspalkkio – arvo jopa 2 500 euroa

  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 1.9.15:50
    Autot

    Uusien henkilöautojen kauppa ei edelleenkään piristy – täyssähköisten autojen osuus kuitenkin noussut

  • 31.8.19:08
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon