Joka viides kuolonkolari on nuoren kuskin aiheuttama, taustalla usein auton käsittelyvirhe: "Matkustajat voivat luoda kuljettajalle sosiaalista painetta riskien ottamiseen"

Suurin osa liikenteessä kuolleista on nuoria 2:14
Suurin osa liikenteessä kuolleista on nuoria.

Nuoret kuljettajat aiheuttivat vuosina 2015–2019 noin joka viidennen kuolonkolarin. Asia selviää Onnettomuustietoinstituutin tuoreesta raportista. Kolmannes nuorista turmakuljettajista.

Nuoret, 18–24-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat vuosina 2015–2019 yhteensä 168 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa menehtyi 196 ihmistä. 

Määrä vastaa noin viidennestä kaikista viiden vuoden ajanjaksolla tapahtuneista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Nuorten kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa korostui muita ikäryhmiä useammin riskikäyttäytyminen, kuten päihtyneenä ajaminen sekä ylinopeus.

Asia käy ilmi Onnettomuustietoinstituutin laatimasta OTI-nuorisoraportista. Tiedot kuolemaan johtaneista onnettomuuksista perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkintoihin. Liikennevahinkoaineisto perustuu vakuutusyhtiöiden ilmoittamiin tietoihin. 

Myös nuorten ajamissa kolareissa menehtyneistä suuri osa nuoria

Nuorten kuljettajien aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa menehtyneistä valtaosa, 78 %, oli nuoria, tyypillisesti kuljettaja itse ja hänen kyydissään matkustaneet. 

Joka kolmannella turmakuljettajalla oli kyydissään matkustajia, yleensä muita nuoria. 

Eniten onnettomuuksia aiheuttivat 18–19-vuotiaat kuljettajat. Vanhempiin kuljettajiin verrattuna he aiheuttivat yli kolme kertaa enemmän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.

– Kavereiden kanssa ajaminen korostuu nuorilla selvästi vanhempia kuljettajia enemmän. Tämän takia yhdessä onnettomuudessa voi todennäköisemmin menehtyä useampia nuoria. Matkustajat voivat lisäksi luoda kuljettajalle sosiaalista painetta esimerkiksi riskien ottamiseen, liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola kertoo. 

Yleisimpiä nokkakolarit ja tieltä suistumiset

Yleisimpiä nuorten kuolemaan johtaneita onnettomuuksia olivat tieltä suistumiset ja nokkakolarit, kuten muillakin ikäryhmillä. Nuorilla onnettomuuteen johti usein virhe ajoneuvon käsittelyssä.

– Ajoneuvon käsittelyvirheissä on yleisimmin kyse siitä, että nuori kuljettaja tekee ohjausliikkeen liian myöhään tai liian voimakkaasti, jolloin hän menettää ajoneuvon hallinnan, Sihvola kuvailee.

Nuorista turmakuljettajista reilu kolmannes ajoi vähintään 0,5 promillen humalassa. Vanhempiin kuljettajiin verrattuna nuorilla kuljettajilla alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen oli yleisempää silloin, kun kyydissä oli matkustajia.

Lisäksi onnettomuudet tapahtuvat useasti viikonloppuisin ja yöaikaan.

Puolelta oli unohtunut turvavyö

Kaikista henkilöautossa menehtyneistä 18–24-vuotiaista hieman yli puolet ei käyttänyt turvavyötä. Tutkijalautakuntien arvion mukaan heistä joka kolmas, 22 henkilöä, olisi voinut pelastua, jos turvavyö olisi ollut käytössä.

Yli 10 km/h ylinopeutta nuorista turmakuljettajista ajoi onnettomuushetkellä reilusti yli puolet. Suurin osa ylinopeutta ajaneista nuorista kuljettajista ajoi vähintään 30 km/h ylinopeutta.

Taustalla useita riskitekijöitä

Usein kuolonkolarien taustalla on useita samanaikaisia riskitekijöitä. Nuorista onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista joka neljäs ajoi päihtyneenä, vähintään 10 km/h ylinopeutta ja ilman turvavyötä. 

– Nuorten kuljettajien onnettomuuksien taustalla on usein erilaisia elämänhallintaan liittyviä haasteita, kuten päihdeongelmia. Tämän vuoksi nuorten liikenneonnettomuuksien ehkäisemiseen tarvitaan laaja valikoima erilaisia toimenpiteitä niin liikennealalla kuin muillakin toimialoilla, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari toteaa.

– Liikenne ei ole muusta elämästä erillinen saareke, joten ongelmia ennaltaehkäisevä työ kasvatuksen saralla ja sosiaali- ja terveydenhuollossa vaikuttaa myös liikenneturvallisuuteen. 

Lue myös:

    Uusimmat