Jen päätti alkaa seistä etätyöpäiviensä aikana – välittömiä hyötyjä

11:31
Kroppa joutuu koville kotitoimistoissa! OMT-fysioterapeutti kertoo vinkit parempaan etätyöergonomiaan.

Etätöissä alati istuva Jen päätti muuttaa tapojaan laskettuaan, että istuu käsittämättömät 12 tuntia päivässä. Hän huomasi seisomisen tuomat edut jo viikossa.

Kuten niin monet muutkin, myös Jen Glantz päätyi koronaviruspandemian myötä etätöihin kotiinsa. Samalla monet harrastusmahdollisuudet ja muut ajanviettopaikat sulkeutuivat.

– Tajusin, etten koskaan ole istunut elämässäni enempää, nainen toteaa Insider-sivustolla.

Tajusi istuvansa 12 tuntia päivässä

Jen päätti tutkailla tapojaan viikon ajan – ja järkyttyi tuloksista.

– Keskimäärin vietin 12 tuntia päivässä istuen tuolissa, sohvalla tai keittiön pöydän ääressä, hän toteaa.

Ennen koronapandemiaa Jen oli liikkunut runsaasti päivittäin ja käynyt esimerkiksi lounastunnillaan kävelyllä. Nyt hän huomasi viettävänsä kaikki päivänsä lähinnä istuen.

Liiallisen istumisen vaarat tutkittuja

Erään tutkimuksen perusteella löhöilyn ja istumisen haittoja voi vähentää jaloittelemalla silloin tällöin, mutta pitkä paikoillaanolo vahingoittaa terveyttä liikuntaharrastuksista huolimatta.

Jen. Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Jen haastoi itsensä seisomaan kolme tuntia päivässä

Jen halusi tuntea olonsa terveemmäksi ja päättikin haastaa itsensä seisomaan viikon aikana vähintään kolme tuntia päivittäin.

– Vaikka pandemian takia ei ollutkaan paljoa paikkoja, joihin saatoin kävellä, tajusin, että voisin vain kävellä tai seisoskella pienessä asunnossani ja löytää näin hyötyjä, hän sanoo.

Seisoessaan ihminen usein liikuskelee jopa huomaamattaan ja aktivoi näin lihaksiaan. 

Teki itselleen seisontapöydän lipastosta

Jen päätti asettaa tietokoneensa lipastonsa päälle luodakseen näin itselleen "seisontapöydän". Hän alkoi vastata puhelimeen seisten ja kävellä puhuessaan makuuhuoneessa.

– Katsoin jopa tv-sarjan jaksoa seisoen olohuoneessa, Jen sanoo.

Seisominen toi heti etuja

Vaikka koe kesti vain viikon, Jen huomasi seisomisessa välittömiä etuja.

– Muutama kuukausi pandemian alettua aloin huomata, että kehoani särki ja siihen sattui enemmän kuin aiemmin. En fyysisesti treenannut mitenkään vaativasti, ja aloin pohtia, johtuiko olo kehossani kaikesta istumisesta ja ruutuihin alaspäin tuijottamisesta, Jen sanoo.

Ruutujen katsominen todella rasittaa niskaa. Niin sanottu "someniska" on seurausta asennosta, jossa ihmiset tyypillisesti selaavat älylaitteitaan: leuka työntyy eteenpäin, olkapäät kiertyvät eteenpäin ja niska taipuu alaspäin. Myös kännykän käyttöön liittyvät kasvovammat ovat yleistyneet.

– Kun aloin seistä kolmisen tuntia päivässä, selkäkipu väheni, niskaan ei sattunut niin paljon ja huomasin vähemmän painetta nivelissäni, Jen kuvaa.

Enegia lisääntyi

Viikon aikana Jen huomasi energiatasojensa nousevan.

– Aluksi en tykännyt tästä haasteesta, koska oli vaikeaa muistaa nousta ylös, eikä se ollut niin mukavaa kuin tuolissa rötköttäminen. Viikon alussa koinkin uupumusta päivän päätteeksi, mutta kolmanteen päivään mennessä huomasin ison muutoksen energiatasoissani, Jen sanoo.

Haasteen jälkeen Jen päätti alkaa muuttaa tapojaan: viikon päättyessä hänestä tuntui jo luontaiselta katsoa televisiota tai vastailla sähköposteihin seisten.

– Toivon, että voin pitää yllä tätä tapaa, mutta en aio olla niin ehdoton, että minun täytyisi seisoa joka päivä kolme tuntia.

Toisaalta pelkkä seisominenkaan ei ole hyväksi. Tässä tutkimuksessa seisomatyöläisille kehittyi sydäntauti noin kaksi kertaa todennäköisemmin kuin istumatyöläisille.

Tuolista kannattaisi nousta verryttelemään kerran tunnissa, mutta onko siitä hyötyä? Testasimme ideaa viikon ajan vuonna 2019. Katso, miten koe vaikutti:

1:38

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja