Tutkimus: Liiallinen istuminen nostaa rajusti syöpäkuoleman todennäköisyyttä – 30 minuutin muutos pienentää riskiä

0:48
Kun on pakko istua, istu niin, että selkäsi kiittää. Katso istumisohjeet videolta!

Istumisen riskit vahvistuivat amerikkalaistutkimuksessa.

Liiallisen istumisen haittojen tiedetään olevan verrattavissa jopa tupakointiin ja ylipainoon. Istuminen onkin yhdistetty lukuisiin eri sairauksiin sekä esimerkiksi muistin heikentymiseen. Työelämä ja elämäntyyli voivat kuitenkin vaikeuttaa istumisen vähentämistä, vaikka riskit ovat tiedossa.

Tuoreen tutkimuksen perusteella osa päivän istumiseen käytetyistä minuuteista kannattaisi kuitenkin vaihtaa edes kevyeen liikkumiseen viimeistään nyt. Kattava tutkimus 8002 aikuisen elämäntavoista puhuu nimittäin karua kieltä istumisen seurauksista. Teksasin yliopiston tutkimuksen mukaan paljon istuvilla on 82 prosenttia suurempi riski kuolla syöpään, uutisoi muun muassa New York Post.

– Tämä on ensimmäinen tutkimus, joka osoittaa ehdottomasti vahvan yhteyden liikkumattomuuden ja syöpäkuoleman välillä, toteaa tutkimusta johtanut apulaisprofessori Susan Gilchrist Teksasin yliopiston syöpäkeskuksesta.

Istu vähemmän, liiku enemmän

Viime viikolla JAMA Oncology -julkaisussa esitellyn tutkimuksen mukaan asialle voi kuitenkin tehdä jotain: 30 istumaminuutin vaihto fyysiseen aktiivisuuteen voi vähentää riskiä.

– Tuloksemme vahvistavat, että on tärkeää istua vähemmän ja liikkua enemmän, Gilchrist totesi CNN:n saamassa tiedotteessa.

Tutkijan mukaan jo pienet määrät liikkumista voivat saada aikaa positiivisen muutoksen.

– Potilaideni kanssa käydyt keskustelevat alkavat aina sillä, miksi heillä ei ole aikaa liikkua. Pyydän heitä harkitsemaan seisomista 5 minuutin ajan tunnin välein töissä tai käyttämään portaita hissin sijaan. Se ei ehkä kuulosta paljolta, mutta tämä tutkimus paljastaa, että jo kevyellä toiminnalla on hyötyjä syövästä selviytymisen kannalta.

Vaihda puolen tunnin istuminen puolen tunnin seisomiseen

Tutkimukseen osallistuneet, kaikki yli 45-vuotiaita aikuisia, käyttivät kiihtyvyysmittaria viikon kerrallaan vuosien 2009 ja 2013 välisenä aikana. Tuhansien osallistujien joukosta niillä, jotka istuivat eniten, oli 82 prosenttia suurempi riski kuolla mihin tahansa syöpään verrattuna niihin, jotka istuivat vähiten hereilläoloaikanaan. Tulokset pitivät paikkansa, vaikka ikä, sukupuoli ja terveysongelmat huomioitiin.

Kuitenkin ne, jotka vaihtoivat 30 minuutin istumisen 30 minuutin kevyeen liikuntaan, onnistuivat vähentämään riskiään kahdeksalla prosentilla. Ne, jotka vaihtoivat puoli tuntia istumista puolen tunnin kohtuulliseen liikkumiseen, onnistuivat pienentämään riskiä jopa 31 prosenttia. Kohtuullista liikkumista olivat esimerkiksi pyöräily, puutarhanhoito sekä tennis.

– 30 minuutin liikunnan sisällyttäminen päivittäiseen elämään voi auttaa vähentämään syöpään kuolemisen riskiä, kiteyttää Gilchrist.

Liikkuminen todella kannattaa. Viime vuonna American Journal of Epidemiology -verkkojulkaisussa ilmestyneet tutkimustulokset viittasivat myös osaltaan siihen, että jo puolen tunnin istumisen korvaaminen matalatehoisella liikunnalla pienentää riskiä ennenaikaiseen kuolemaan. Myös vuonna 2016 julkaistun norjalaistutkimuksen mukaan liiallisesta istumisesta koituvat riskit voi kumota yksinkertaisesti liikkumalla enemmän.

Kokeile vaikka tätä työpistejumppaa:

Työpistejumppa on tehokas tapa katkaista istumisputki työpäivän aikana.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja