Suomalaisillekin tutun Datsunin ei voi sanoa olevan enää voimiensa tunnossa, mutta olemassa japanilaismerkki on joka tapauksessa. Vaan ei välttämättä enää pitkään.
Nissanin brändisalkkuun edelleen lukeutuva Datsun saattaa olla lopun partaalla. Emoyhtiö suunnittelee 2,6 miljardin euron vuosittaista säästöohjelmaa koronakriisistä palautumiseksi, mikä voi kohtua Datsunin kuolemaksi.
Aiheesta uutisoivan Automotive Newsin mukaan säästöohjelma tullaan esittelemään 28. toukokuuta ja tuolloin saataneen vahvistus myös Datsun-brändin kuoppaamiselle.
Lue myös: Kaakkois-Suomen poliisi pysäytti tervatun Datsunin kesällä 2015
Uusia Datsun-malleja myydään muun muassa Venäjällä, Intiassa ja Etelä-Afrikassa.
Suomen kautta Eurooppaan
Datsuneita ryhdyttiin tuomaan Suomeen vuonna 1962. Ensimmäiset reilut 700 Bluebirdiä eli tuttavallisemmin Luupäätä saapuivat maahan lokakuussa, mikä oli samalla startti merkin Euroopan-valloitukselle. Muutamia kuukausia aiemmin Autokeskus Oy oli nimittäin sopinut Nissanin kanssa Datsuneiden maahantuonnin käynnistämisestä ensimmäisenä Euroopassa.
