Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ilmaisia sukkia seurasi maksullinen jatkotilaus ilman lupaa, yhtiöstä tuhansia ilmoituksia

Kuvituskuvaa.
Kuvituskuvaa.
Julkaistu 01.01.2018 14:01

Sirkka Laine

sirkka.laine@mtv.fi

Westerfield AG ja MMBG AG (Media Marketing Business Group) ovat myyneet kuluttajille puhelimitse sukkia, partakoneenteriä ja vitamiinivalmisteita. Porkkananaan he ovat markkinoineet ilmaista tuotepakkausta, joka onkin yllätykseksi vaihtunut maksulliseksi jatkotilaukseksi.

Vuodesta 2012 kuluttajaviranomaiset ovat vastaanottaneet yli neljätuhatta ilmoitusta Westerfield AG:n ja MMBG AG:n harjoittamasta harhaanjohtavasta ja kyseenalaisesta markkinoinnista sekä puutteellisesta asiakaspalvelusta. Yhtiöiden todetaan lähettäneen maksullisia tuotteita, huolimatta siitä että kuluttaja ei ole suostunut väitettyyn tilaukseen.

Myös yhtiöiden asiakaspalvelu on ollut lähes olematonta. Asiakaspalvelun ollessa toimimaton, ei kuluttajalla ole ollut mahdollista peruuttaa tilausta. Lain ja sopimuksen perusteella kuluttajalla olisi tähän oikeus.

Vastusta vaatimusta kirjallisesti

Perintätoimisto Alektum Oy on nyt lähettänyt kuluttajille maksuvaatimuksia omissa nimissään. Yhtiö perii Westerfieldin ja MMBG:n saatavia. Mikäli maksuvaatimus on aiheeton, kilpailu- ja kuluttajavirasto neuvoo vastustamaan vaatimusta kirjallisesti.

Perintää on jo aikaisemmin suorittanyt Gothia Oy. Vuonna 2015 kuluttaja-asiamies avusti oikeudenkäynneissä useita kuluttajia ja perintätoimia saatiin riitautettua menestyksekkäästi. Sen lisäksi, että käräjäoikeus hylkäsi lukuisia kanteita, Gothia myös peruutti niitä itse.

Kuluttaja-asiamies avustaa edelleen useita kuluttajia oikeudessa saataviin liittyvien epäselvyyksien johdosta. Nyt myös Alektum Oy perii Westerfieldin ja MMBG:n saatavia oikeusteitse.

Jos saat Alektumilta Westerfieldin ja MMBG:n tuotteiden tilaukseen perustuvan maksuvaatimuksen ja jos katsot vaatimuksen perusteettomaksi, toimi seuraavasti:

1. Vastusta vaatimusta ja esitä sille perustelut. Esimerkiksi: ”Vastustan vaatimustanne. En ole tehnyt vaatimuksenne mukaista tilausta ” tai ” Vastustan vaatimustanne. En ole pystynyt käyttämään sopimukseen kuuluvaa peruutusoikeuttani myyjän asiakaspalvelun toimimattomuuden vuoksi. Tämän vuoksi ette voi vedota sopimukseen.” Lähetä vastaus Alektumille.

2. Jos perintä jatkuu velan kiistämisestä huolimatta, vaadi Alektumia toimittamaan sinulle tilausta osoittava puhelinnauhoite. Pyydä Alektumia keskeyttämään perintä, kunnes nauhoite on toimitettu.

3. Jos et saa Alektumilta nauhoitetta tai jos nauhoite ei osoita tilauksen syntyneen ja perintä jatkuu, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Käänny kuluttajaneuvonnan puoleen myös siinä tapauksessa, että Alektum uhkaa oikeudellisilla toimilla tai saat haasteen käräjäoikeudesta. Pyydä käräjäoikeudelta vastausajan pidennystä tilanteen selvittämisen ajaksi.

4. Dokumentoi kaikki velkojalle tekemäsi ja velkojalta saamasi yhteydenotot. Säilytä sähköpostit ja kirjaa puheluiden päivämäärät, osapuolet ja aihe. Nauhoita puhelusi, jos mahdollista.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lisää aiheesta:

Sänkyliike ei toimittanut sänkyjä tai palauttanut rahoja – kuluttaja-asiamies teki poliisille tutkintapyynnönOstitko pieleen menneet lomalennot tätä kautta? Korvauksia tulee hakea tiettyyn päivämäärään mennessäTunnettuun liikemieheen yhdistetty yritys haastaa nyt satoja suomalaisia oikeuteen – osa maksaa väitetyn velan isojen oikeuskulujen pelossaMTV selvitti: Näistä yrityksistä on tehty eniten valituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle alkuvuoden aikana Älä haksahda tähän autopalveluun – voit saada kalliin yllätyslaskun, vaikka et olisi painanut tilausnappiaHoukuteltiinko sinutkin tälle autojen hinta-arviosivustolle? 150 euron lasku voi tulla yllätyksenä – toimi näin
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 00:01
    Itsenäisyyspäivä

    Katso koko lista kenraalikunnan ja puolustushallinnon ylennyksistä

  • 00:01
    Itsenäisyyspäivä

    Katso koko lista reservin upseerien ylennyksistä

  • Eilen22:27
    Itsenäisyyspäivä

    Hugon, 6, näkökulma Suomen itsenäisyyteen: "Saa hyppiä trampalta, vaikka aidan yli!"

  • Eilen21:48
    Kela

    Lasse Lehtosen paluu työmatkalta Brysselistä keskeytyi – tämä tiedetään

  • Eilen21:03
    Kadonneet

    Poliisi etsii Hyvinkäällä kadonnutta 20-vuotiasta naista: Oletko nähnyt häntä?