Ilmaisia sukkia seurasi maksullinen jatkotilaus ilman lupaa, yhtiöstä tuhansia ilmoituksia

Westerfield AG ja MMBG AG (Media Marketing Business Group) ovat myyneet kuluttajille puhelimitse sukkia, partakoneenteriä ja vitamiinivalmisteita. Porkkananaan he ovat markkinoineet ilmaista tuotepakkausta, joka onkin yllätykseksi vaihtunut maksulliseksi jatkotilaukseksi.

Vuodesta 2012 kuluttajaviranomaiset ovat vastaanottaneet yli neljätuhatta ilmoitusta Westerfield AG:n ja MMBG AG:n harjoittamasta harhaanjohtavasta ja kyseenalaisesta markkinoinnista sekä puutteellisesta asiakaspalvelusta. Yhtiöiden todetaan lähettäneen maksullisia tuotteita, huolimatta siitä että kuluttaja ei ole suostunut väitettyyn tilaukseen.

Myös yhtiöiden asiakaspalvelu on ollut lähes olematonta. Asiakaspalvelun ollessa toimimaton, ei kuluttajalla ole ollut mahdollista peruuttaa tilausta. Lain ja sopimuksen perusteella kuluttajalla olisi tähän oikeus.

Vastusta vaatimusta kirjallisesti

Perintätoimisto Alektum Oy on nyt lähettänyt kuluttajille maksuvaatimuksia omissa nimissään. Yhtiö perii Westerfieldin ja MMBG:n saatavia. Mikäli maksuvaatimus on aiheeton, kilpailu- ja kuluttajavirasto neuvoo vastustamaan vaatimusta kirjallisesti.

Perintää on jo aikaisemmin suorittanyt Gothia Oy. Vuonna 2015 kuluttaja-asiamies avusti oikeudenkäynneissä useita kuluttajia ja perintätoimia saatiin riitautettua menestyksekkäästi. Sen lisäksi, että käräjäoikeus hylkäsi lukuisia kanteita, Gothia myös peruutti niitä itse.

Kuluttaja-asiamies avustaa edelleen useita kuluttajia oikeudessa saataviin liittyvien epäselvyyksien johdosta. Nyt myös Alektum Oy perii Westerfieldin ja MMBG:n saatavia oikeusteitse.

Jos saat Alektumilta Westerfieldin ja MMBG:n tuotteiden tilaukseen perustuvan maksuvaatimuksen ja jos katsot vaatimuksen perusteettomaksi, toimi seuraavasti:

1. Vastusta vaatimusta ja esitä sille perustelut. Esimerkiksi: ”Vastustan vaatimustanne. En ole tehnyt vaatimuksenne mukaista tilausta ” tai ” Vastustan vaatimustanne. En ole pystynyt käyttämään sopimukseen kuuluvaa peruutusoikeuttani myyjän asiakaspalvelun toimimattomuuden vuoksi. Tämän vuoksi ette voi vedota sopimukseen.” Lähetä vastaus Alektumille.

2. Jos perintä jatkuu velan kiistämisestä huolimatta, vaadi Alektumia toimittamaan sinulle tilausta osoittava puhelinnauhoite. Pyydä Alektumia keskeyttämään perintä, kunnes nauhoite on toimitettu.

3. Jos et saa Alektumilta nauhoitetta tai jos nauhoite ei osoita tilauksen syntyneen ja perintä jatkuu, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Käänny kuluttajaneuvonnan puoleen myös siinä tapauksessa, että Alektum uhkaa oikeudellisilla toimilla tai saat haasteen käräjäoikeudesta. Pyydä käräjäoikeudelta vastausajan pidennystä tilanteen selvittämisen ajaksi.

4. Dokumentoi kaikki velkojalle tekemäsi ja velkojalta saamasi yhteydenotot. Säilytä sähköpostit ja kirjaa puheluiden päivämäärät, osapuolet ja aihe. Nauhoita puhelusi, jos mahdollista.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto


Lue myös:

    Uusimmat