Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Huoltoja huollon perään! Mitä eroa on auton määräaikaishuollolla, vuosihuollolla ja kausihuollolla?

16:01Mitä auton katsastuksessa tapahtuu?MTV Uutiset vei 300 000 kilometriä ajetun Mitsubishin katsastukseen ja selvitti, mitä siellä oikeasti tehdään autolle.
Julkaistu 19.11.2020 17:55

Ville Järveläinen

Auton huolto-ohjelmien nimet ja sisältö voivat saada ajoneuvonsa sielunelämästä vähemmän kiinnostuneen autoilijan pään pyörälle.

Valmistajan huolto-ohjelman noudattaminen on tärkeää sekä auton kunnossapidon kannalta, mutta siitä on apua myös autoa myydessä.

Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että huolto-ohjelman laiminlyönti voi johtaa ajan saatossa kalliisiin remontteihin ja jopa takuun raukeamiseen.

Kuluttaja voi kuitenkin mennä sekaisin eri huolto-ohjelmista ja niiden sisällöistä puhuttaessa. Tarjolla on nimittäin määräaikaishuoltoa, vuosihuoltoa ja kausihuoltoa, jotka kaikki eroavat toisistaan. Myös huoltojen termistö saattaa vaihdella eri valmistajien ja huoltoliikkeiden välillä.

LUE MYÖS: 10 tärkeää toimenpidettä: Nämä asiat jokaiselle autolle pitäisi tehdä syksyn tullen

Määräaikaishuolto tehdään kilometrien mukaan

Määräaikaishuolto tarkoittaa valmistajan määrittelemien ajokilometrien pohjalta tehtäviä huoltotoimenpiteitä.

Ne tehdään tyypillisesti 20 000 tai 30 000 kilometrin välein. Osassa uudehkoista autoista on mukautuva huoltoväli, joka määräytyy käytön perusteella. 

– Määräaikaishuoltojen sisältö vaihtelee eri kilometrimäärillä, joten huollot on syytä tehdä säntillisesti, Autoliiton kenttäpäällikkö Matti Laaksonen toteaa tiedotteessa.

shutterstock autokorjaamo autohuoltoAuton määräaikaishuolto tehdään tyypillisesti 20 000 tai 30 000 kilometrin välein.Shutterstock

Esimerkiksi moottorin ilmansuodatin tai polttoainesuodatin on monesti uusittava 60 000 kilometrin huollosta alkaen joka toisessa määräaikaishuollossa.

Jakohihnan vaihtoväli saattaa puolestaan olla 150 000 kilometriä tai esimerkiksi viisi vuotta.

Laaksonen muistuttaa tarkistamaan huoltoliikettä valittaessa, että liike noudattaa huollettavan auton valmistajan huolto-ohjelmaa.

LUE MYÖS: "Mietin, miksi siinä kesti niin kauan" – merkkihuollon törkeä temppu tallentui auton kojelautakameraan

Vuosihuolto on aikasidonnainen

Jos määräaikaishuollon edellyttämät kilometrit eivät täyty ennen kuin valmistajan määrittelemä aikaraja huoltojen välillä tulee vastaan, on edessä vuosihuolto. Auton merkistä riippuen vuosihuollon aikaraja on yksi tai kaksi vuotta.

Vuosihuollon sisältö on tyypillisesti suppeampi kuin määräaikaishuollon. Tavanomaisesti vuosihuollossa vaihdetaan moottoriöljyt ja moottorin öljynsuodatin sekä tarkastetaan valmistajan ohjeiden mukaiset kohteet. Samassa yhteydessä voidaan vaihtaa myös sisätilan raitisilmasuodatin.

– Vuosihuolto ei poista määräaikaishuollon tarvetta, vaikka niissä päällekkäisiä huoltokohteita olisikin. Osaava huoltoneuvoja arvioi huoltoa varatessa voidaanko jonkin määräaikaishuoltoon kuuluvan kohteen huoltoa aikaistaa tai siirtää siten, että asiakkaan ei tarvitse yhtenään rampata huollossa. Hyvänä nyrkkisääntönä on, että vuosihuoltoja ei tehtäisi kahta kertaa enempää peräkkäin.

Kausihuolloille ei ole juuri tarvetta

Nykyautoihin ei ole tarpeen tehdä vanhanaikaisia kausihuoltoja, joissa esimerkiksi vaihdetaan moottoriin erilaiset äljyt.

Auton kausittaisina tarkastuksina ja toimenpiteinä olisi syytä kuitenkin edelleen varmistaa, että jäähdytysnesteen pakkaskesto on riittävä, käyttää riittävän pakkaskeston pesunesteitä ja huolehtia auton akun riittävästä varauksesta ja kunnosta.

Laaksonen vinkkaa, että hyvä apuväline akun ylläpitoon on niin sanottu älylaturi. Mikäli ajoneuvon käynnistysakkua ladataan älylaturilla parikin kertaa vuodessa, varmistetaan sillä auton käynnistyminen ja saatetaan jopa tuplata akun elinikä.

– Lataus kannattaa, vaikka autolla ajettaisiin pitkiä siirtymiä, sillä osassa autoista akku ei lataudu täydellä kapasiteetilla matka-ajossa moottorin kuormituksen, päästöjen sekä polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi, Laaksonen neuvoo.

LUE MYÖS: Tässä ei ole järjen hiventäkään: Rengasliike unohti kiristää pultit renkaanvaihdon jälkeen – oikeuden mukaan ei tarvinnutkaan

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"Jos haluat autosi kestävän mahdollisimman pitkään, älä tee ainakaan näinTiedätkö, mitä auton määräaikaishuolto, vuosihuolto ja kausihuolto oikeasti tarkoittavat? Yhdelle niistä ei ole juuri tarvettaAmmattimies kehottaa tarkistamaan nämä asiat, kun haet auton määräaikaishuollosta – "Valitettavasti täyttä totta" Millaiset huollot ja korjaukset autoilijan pitäisi jättää ammattilaiselle? Tässä hyvä nyrkkisääntö!On olemassa huoltotoimenpiteitä, joiden kanssa autoilijan ei pidä koskaan viivytellä – tässä ylivoimaisesti paras tapa säästää korjauskuluissa
AutotAuton huoltaminenAuton viatAutokorjaamotAutoilun kustannuksetAuton varaosatLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen