Pankkien ja viranomaisten nimissä tehdyt huijaukset yleistyvät.
Suomen Telemarkkinointiliiton Kilpi-sovelluksen tietokannasta selviää tämän hetken yleisimmät huijaukset sekä häiritsevät yhteydenotot, liitto kertoo tiedotteessaan.
Tiedotteen mukaan huijaukset ja häiritsevät soitot ovat monimuotoistuneet. Ne myös kohdistuvat yhä laajempaan joukkoon kuluttajia.
Huijausviestejä pankeilta ja viranomaisilta
Huijaukset pankkien ja viranomaisten nimissä ovat edelleen yleisiä.
Kilpi-sovellus on tunnistanut esimerkiksi paljon viestejä, joissa niiden vastaanottajaa kehotetaan kirjautumaan verkkopalveluun tai maksamaan kiireellinen lasku. Esimerkiksi verohallinnon tai ulosottoviraston nimissä tulevissa tekstiviesteissä voidaan väittää, että maksamatta jäänyt lasku johtaa perintään. Viesteissä on linkki, jonka kautta vastaanottajaa kehotetaan hoitamaan asia.
Myös Autoliitto on varoittanut nimissään lähetetyistä huijausviesteistä.
Telemarkkinointiliiton mukaan pankkien nimissä lähetetyt huijausviestit voivat olla erityisen uskottavia. Viesteissä saatetaan esimerkiksi ilmoittaa, että tilin tiedot tulisi päivittää, kuten , tai asiakirja allekirjoittaa sähköisesti, kuten
