Kuluttajariitalautakunnan pöydälle tuli tapaus, jossa kuluttaja oli solminut sähköyhtiön kanssa sopimuksen, mutta hinnat olivatkin virheelliset.
Kuluttaja solmi tammikuussa 2024 sähköyhtiön kanssa kahden vuoden määräaikaisen sähkönmyyntisopimuksen. Sopimusvahvistuksessa perusmaksuksi oli kirjattu 10,55 euroa kuukaudessa ja sähköenergian hinnaksi 2,81 senttiä kilowattitunnilta.
Vastoin asiakkaan toiveita sähköyhtiö tarjosi erheen huomattuaan hänelle mahdollisuutta joko vaihtaa sopimusta tai irtisanoa se.
Kuluttajariitalautakunnan selvittelyyn tulikin se, olisiko asiakkaan pitänyt ymmärtää, että hinnat olivat ilmaisuerehdyksen seurauksena lipsahtaneet väärin päin.
Lue myös: Asiakas meni tamperelaishotelliin, eikä sauna ollutkaan päällä – vaati hyvitystä
Asiakas olisi halunnut jatkaa sopimusta
Asiakkaan perustelujen mukaan sopimuksen hintavirhe ei ollut niin ilmeinen, että hänen olisi pitänyt ymmärtää sopimusvahvistuksen saaneen muun sisällön kuin oli tarkoitettu. Sähkösopimuksia markkinoitiin rajoitettuna kampanjaeränä, joten kuluttaja kertoi perusteluissa kokeneensa erityistä syytä luottaa ilmoitettuihin hintoihin.

