Mikko Hirvosella on Meksikon MM-rallissa iskun paikka.
Alavireisen Monte Carlo -rallin ja ulosajon pilaamaan Ruotsin rallin jälkeen Citroen-kuljettajan pistetili huutaa tilkettä. Eroa sarjaa johtavaan Volkswagenin Sebastien Ogieriin on 34 pistettä ja sen kiinnikuromiseksi on onnistuttava.
- Vastustajien kilpailukyky on tiedossa. Joka pätkän voitosta saa taistella täysillä, Hirvonen kuittaa kilpailutilanteen.
Hirvonen on ajanut Meksikossa kahdesti toiseksi. Suosikki Leonin kaupungin ympäristön vuoriteillä on Ruotsin rallia suvereenisti hallinnut Ogier.
Kauden ensimmäisen sorarallin reitti kiertelee korkealla merenpinnan tasosta, vähähappisessa ilmassa. Se syö moottorin huipputehoja ja pakottaa kuljettajat pysymään puhtaalla ajolinjalla.
- Näissä oloissa sillä on paljon isompi merkitys kuin tavallisessa sorallissa, Jari-Matti Latvala sanoo puhtaalla linjalla pysymisestä.
Kun edellä menneiden irtosorasta kuuraamalla ajolinjalla on pakko pysyä, eikä kisareitillä ole sateen uhkaa, lähtöjärjestyksen merkitys on ratkaiseva. Suomen aikaa perjantain vastaisena yönä alkavan rallin ensimmäisen etapin ajojärjestys määräytyi torstaisen aika-ajoerikoiskokeen jälkeen.
Hirvonen voitti reilun kuuden kilometrin aika-ajoerikoiskokeen ja pääsi valitsemaan lähtöpaikkansa ensin.
- Toki mahdollisimman peräpään lähtöpaikka otetaan. Ei ollut sellaista yritystä, että pitäisi päästä valitsemaan ensin, mutta ajo tuli rennosti ja vähän hyödyttiin meidän taaemmasta lähtöpaikasta Ogieriin nähden.
Ogier jäi aika-ajossa viidenneksi, Latvala oli seitsemäs. Toiseksi Hirvosen jälkeen ajoi 0,7 sekunnin erolla Jevgeni Novikov.
- Koko tiimi on hyvällä taistelufiiliksellä. Halutaan näyttää, että pystytään voittamaan ilman Sebastien Loebiä. Testeissä löysin autoon pikku parannuksia. Isoja askelia on vaikeaa enää ottaa. Jos paljon muuttaa autoa, se tuo aina myös huonoja juttuja, Hirvonen kertoo.
Hirvonen hämmästeli VW:n ratkaisua