Toyotan Kalle Rovanperä lähtee MTV Urheilun asiantuntijoiden papereissa ylivoimaisena suosikkina tänään käynnistyvään Portugalin MM-ralliin. WRC2-luokassa on puolestaan ennakkoarvioiden perusteella edessä todellinen trilleriviikonloppu.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella MTV Katsomossa!
Kausi 2026 käyntiin Monte Carlossa 22. tammikuuta.
Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2026.
Rovanperä on voittanut Portugalissa soralla kahtena edellisvuonna, joten ennakkosuosikin asemalle on paljon pontta. Nyt suomalaistähden etuna on vielä perjantain lähtöpaikka 7. autona, ja tämä etu korostuu, jos olosuhde on kuiva.
– Se näyttelee oman roolinsa, että onko perjantaina kärjestä mitään ihmetemppuja mahdollista tehdä. Tähän
MM-sarjan johtaja ja kärjessä starttaava Hyundain Thierry Neuvillekin viittasi ennakkokommenteissaan
Rovanperä oli kaksi vuotta sitten Portugalissa pienellä erolla kisan kakkosena perjantain jälkeen, vaikka aurasi tietä. Viime kaudella hän johti rallia lauantaihin mentäessä startattuaan 2. paikalta perjantain pätkille. Molempina vuosina hän petasi voittonsa lauantaina.
Asiantuntijat ennakoivat, että nyt kärjestä starttaavan Neuvillen tappio voi olla kuivissa olosuhteissa esimerkiksi 40 sekunnin suuruusluokkaa tai enemmänkin, kun kisasta on ajettu 130 kilometriä perjantain päätteeksi.
– En pidä Neuvilleä tai MM-sarjan kakkosta Elfyn Evansia niin ylivertaisina, että he pystyisivät samalla tavalla kuin Rovanperä kääntämään tulosliuskaa päälaelleen lauantaina, Tahko linjaa.
Toinen asiantuntija Jari Ketomaa on ennakossaan vielä rohkeampi.
– Rovanperä on Portugalissa erittäin vahva, ellei jopa varma voittaja, jos auto ei petä, Ketomaa toteaa rohkeasti, eikä usko edes Hyundain parantuneen vauhdin tai olosuhteiden sekoittavan tätä.
– On sadetta tai ei, se Rovanperän lähtöpaikka tulee olemaan erittäin hyvä. Näkisin, ettei sillä ole hirveätä merkitystä. Rovanperä pystyy kuitenkin ajamaan paineettomasti.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Toyota / McKlein
Kalle Rovanperä (oik.) ja kartturi Jonne Halttunen ovat tottuneet voittamaan Portugalissa. Kuva viime vuodelta.
Ja mitä tulee MM-sarjan johtajan Neuvillen lähtöpaikkaan lauantaina, se ei välttämättä paranekaan niin valtavasti perjantaista, jos hän häviää paljon, minkä seurauksena kärjen ja hänen väliinsä voi puskea 4-5 kuskia.
– Nippu Rovanperän takana on todella tiukka.
– Neuville ja Sebastien Ogier ovat heti siinä äärellä. Tähän nippuun kuuluu varmasti myös Evans, Ott Tänak ja miksei alkukaudella pirteästi ajanut Adrien Fourmaux myös, Ketomaa luettelee.
Eikä laskuista voi pudottaa myöskään Hyundain Dani Sordoa, joka oli Portugalissa toinen vuosi sitten. Espanjalaiskonkari avaa kautensa tällä viikolla, mikä voi näkyä tuntuman puutteena.
Tahko odottaa edelleen Tänakin syttymistä tähän kauteen, ja hänellä on epäilyksensä myös Ogierista, joka voitti Kroatian asvaltilla reilut pari viikkoa sitten.
–Pakko sanoa Ogierista, että vaikka hän on ajanut asvaltilla hyviä tuloksia, niin jotenkin olen nähnyt, että iskukyky on ollut laskussa jo viime vuoden puolelta. Tähti on ehkä pikkuisen hiipumassa.
"Luotan Suniseen"
Teemu Suninen pääsee takaisin Hyundai-auton rattiin.Photographer: Romain Thuillier
Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH / Romain Thuillier
WRC2-luokka on tarjonnut tällä kaudella huimia taisteluja palkintosijoista ja voitoista. Tämä linja jatkunee Portugalissa, sillä kaikilla automerkeillä on parhaat voimat käytössä.
Nyt Hyundai saa vielä kaksi kokenutta kuskia, Teemu Sunisen ja Kris Meeken Rally2-autoihinsa. Kyseessä on Suniselle kauden ensimmäinen MM-ralli.
– Taso tässä luokassa on leveä ja kova. Vauhtimittari on nyt todella kohdallaan, Suniseen luottoa valava Tahko toteaa Hyundain suomalaiskuskiin liittyen.
Hyundain Rally2-autolla ei ole pystytty mainetekoihin, ja se on ollut vertailussa Toyotan, Skodan ja jopa Citroënin takana. Nyt siihen on saatu päivityspaketti, joka auttanee ainakin vähän.
– Sunisen eduksi pitää sanoa se, että esimerkiksi viime vuonna hän oli se kuski, joka sillä autolla pystyi oikeasti ajamaan kovaa. Tämän takia odotan häneltä paljon, Tahko lisää.
Jos puhutaan luokan kärkivauhdista Portugalissa, Ketomaa nostaa esiin kaksi nimeä.
– Sami Pajarin (Toyota) pitäisi nyt pystyä haastamaan vauhdissa Oliver Solberg (Skoda) näissä olosuhteissa. Heidän pitäisi pitää tahtipuikkoa. Seuraavaksi nostaisin esille kolmikon Gus Greensmith (Skoda), Pierre-Louis Loubet (Skoda) ja Suninen.
– Sunisen pitäisi pystyä ajamaan pohjien tuntumaan lyhyemmillä pätkillä ja sitten 5-10 sekunnin päähän pidemmillä pätkillä. Tuollainen tasainen suoritus voi tuoda jopa kilpailun voiton tai podiumin, jos osalla kuskeista on ongelmia.
Ketomaa povaakin teknisiä ongelmia ja rengasrikkoja kakkosluokkaan.
– Portugali on aika kovavauhtinen kisa, isoja kiviä tulee eteen, eivätkä nämä autot kestä rytkyjä niin hyvin kuin ykkösluokan autot, asiantuntija summaa.
Portugalin MM-ralli starttaa torstaina testierikoiskokeella kello 10.01 ja ensimmäisellä varsinaisella kisa-EK:lla kello 21.05. MTV Urheilu seuraa rallin tapahtumia tiiviisti verkkosivuillaan läpi viikonlopun.