Mainos

Helppo muistisääntö: Näin et istu liikaa

Istuminen vaarantaa terveyttämme enemmän kuin arvaammekaan. Hyötyliikunta puolestaan tuo arkeen aktiivisuutta, joka lisää hyvinvointia parantaen kuntoa, mielialaa ja terveyttä, oikeastaan koko elämää.

Nyky-yhteiskunnassa istutaan aivan liikaa. Tutkimusnäyttö runsaan istumisen ja liian vähäisen liikkumisen terveyshaitoista on vahvistunut viime vuosina.

Mutta miten muistaa istua vähemmän? Motiva vinkkaa helpon tavan arvioida, onko istuttu aika terveellinen.

Liikennevalomalli

Liikennevaloajattelulla tutkimustietoon perustuen punainen palaa eli terveys heikkenee, jos vuorokaudessa istumista on yli 8 tuntia ja yli 2 tuntia kerrallaan.

Keltaisissa valoissa vuorokaudessa istumista on enintään 8 tuntia ja yhtäjaksoisesti enintään 2 tuntia. Mikäli työ on pääosin istumista, on hyvä muistaa välillä nousta ylös.

Jo pienet tauot vähentävät istumisen haitallisia vaikutuksia. Vihreissä valoissa istumista on vuorokaudessa vain muutama tunti ja enintään tunti kerrallaan.

Näille kaikille taudeilla altistut

Pitkäkestoinen istuminen altistaa muun muassa monille tuki- ja liikuntaelimistöjen vaivoille kaikissa ikäluokissa. Myös metabolisen oireyhtymän vaara kasvaa, mitä enemmän istumiseen käytetään aikaa. Iäkkäillä ihmisillä istuminen nopeuttaa lihaskadon kehittymistä ja lihasten toimintojen heikkenemistä.

Toimisto- ja päätetyössä pitkään istuminen on yksi niska-hartiavaivojen vaaratekijöistä. Istumista pidetään niin ikään lihavuusepidemian yhtenä keskeisenä syynä. Runsaaseen istumiseen liittyy rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan, verenpaineen ja vyötärön ympärysmitan epäedullisia muutoksia ja niiden seurauksena muun muassa tyypin 2 diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien vaaran kasvu.

Tänään alkoi Liikkujan viikko, jota vietetään 16.-22.9. ympäri Eurooppaa. Kampanja haastaa kaikki suomalaiset vähentämään istumista ja liikkumaan arjessaan aktiivisesti. Kampanjaan osallistuvat kunnat järjestävät teemaviikolla monenlaisia tapahtumia ja tilaisuuksia. Suomessa on useissa kaupungeissa joukkoliikennekyytiä ilmaiseksi tai alennettuun hintaan.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.