Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hämmästyttävän suuri osa töpselihybrideillä ajavista työsuhdeautoilijoista ei koskaan lataa autoaan

5:36Kannustimet työsuhdeautoilun sähköistämiseenTyösuhdeautojen markkinat sähköistyvät, ja vauhti vain kasvaa. Millaisia sähkökannustimia työntekijälle ja työnantajalle on tarjolla?
Julkaistu 05.01.2023 06:32

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Vapaa autoetu voi "kannustaa" ladattavilla työsuhdeautoilla ajavia olemaan lataamatta. Sen sijaan käyttöedulla ajavien polttoaineenkulutus pysyy paremmin aisoissa.

Peräti 31 prosenttia lataushybridin valinneista työsuhdeautoilijoista ei lataa autoaan ollenkaan, selviää yrityksille liikkumisratkaisuja tekevän Fleet Innovationin kyselystä.

Fleet Innovationin toimitusjohtajan Sakari Viitasen mukaan heidän oma datansa osoittaa samansuuntaista latauspassiivisuutta. Vapaalla autoedulla ajavan työsuhdeautoilijan ladattavan hybridin todellinen bensiinin kulutus on Viitasen mukaan jopa 3,5-kertainen verrattuna ilmoitettuun WLTP-kulutuslukemaan.

Käyttöedun suhteen asia on toisin. Siinä työsuhdeautoilija maksaa itse polttoainekulut, ja bensankulutus on puolet pienempää.

Lue myös: Tutkimus paljasti hurjat luvut: Ladattavien hybridien kulutus voi olla ihan muuta kuin valmistaja on ilmoittanut

– Kyse ei siis ole autosta tai tekniikasta, vaan ratin ja penkin välissä olevasta toimijasta, Viitanen kertoo.

Hänen mielestään ladattavan auton sähkölataamista tulee seurata, kannustaa tai ohjata suoraan käyttöetuun, jolloin lompakko ohjaa käyttäytymistä.

Auto- ja pyöräetu kiinnostavat aiempaa enemmän

Fleet Innovation kysyi vajaalta 500 henkilöltä, miten liikkumisen valinnat ovat muuttuneet tai muuttumassa?

Sekä työsuhdeautot että työsuhdepyöräily kiinnostavat nyt aiempaa enemmän.

Vastanneista 75 prosenttia ilmoitti autoedun olevan hyvä etu ja 14 prosenttia ilmoitti kiinnostuksen autoetuun kasvaneen. Autoa hankkivista 62 prosenttia ilmoitti hankinnan kohteen olevan sähköistetty auto, näistä puolet valitsee täyssähköauton.

Kiinnostusta ovat kasvattaneet ajokustannusten nousu, autojen kallistuminen ja inflaation vaikutus työntekijän kuukausimenoihin.

Kiinnostus työsuhdepyöräilyyn on noussut merkittävästi.

Lue myös: Joka toinen suomalainen taittaisi työmatkansa sähköpyörällä 20 minuutissa

– Keräämämme datan mukaan työsuhdepyörien määrä on vuoden aikana noussut reilun 10 000 tasolta lähemmäs 40 000 työsuhdepyörään, kertoo Viitanen.

Vastanneista 49 prosenttia on hankkinut tai hankkisi pyörän, jos sellainen etu olisi tarjolla. Työsuhdepyöräedun merkittävimpänä etuna koettiin se, että etu on edullinen ja pääomia sitomaton keino päivittää pyörä.

Viitasen mukaan hyvä pyörä lisää merkittävästi pyöräilyn määrää, joka on niin ilmastoteko kuin hyvinvointia lisäävä tekijä.

– Pyöräedusta on tulossa lounassetelin kaltainen etu, tarjotaan kaikille ja pidetään ennen pitkää perusetuna, Viitanen ennustaa.

Kyselyn mukaan noin kolmannes ei pyöräetua edes miettisi, vaikka sellainen tarjottaisiin.

– Ei kaikki halua lounasetuakaan, mutta valikoimassa se on oltava, ja paine tähän liikkumisetuun lähtee useimmiten henkilökunnasta, Viitanen kertoo.

Lue myös: Kauppalehti kysyi lähes 10 000 suomalaiselta, minkä auton he ostaisivat seuraavaksi – tulos voi olla yllätys

Lisää aiheesta:

Nämä kolme asiaa pyörivät suomalaisilla mielessä sähköautoa ostaessa – "Asennemuutos on ollut valtava"Hype kiihtyy, mutta tästä faktasta ei pääse yli eikä ympäri: Näin iso osa suomalaisista ei ole koskaan edes miettinyt sähköauton hankkimistaNäin moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliinJos toimit näin, voit vähentää lataushybridin kulutusta yli kolmanneksellaAutomyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Hybridiautojen suosio jatkaa kasvuaan, mutta hämääkö yksi termi ostajia? – ”Sen käyttö tulisi kieltää”
AutotSähköautotTyösuhdeautotAutoilun kustannuksetPolttoainePäästötKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen