Kauppalehti kysyi lähes 10 000 suomalaiselta, minkä auton he ostaisivat seuraavaksi – tulos voi olla yllätys

1:50
Vieläkö sitä uskaltaisi ostaa uuden dieselauton?

Kauppalehden lukijat kertoivat, minkä auton valitsisivat seuraavaksi. Ykköseksi nousi markkinaosuuttaan vuosi vuodelta menettävä dieselauto, mutta käytännössä tasoissa on sähköauto. Käyttövoiman vaihtamista harkitsi ainoastaan 13 prosenttia kyselyn vajaasta kymmenestätuhannesta vastaajasta.

Energiakriisi on nostanut niin sähkön kuin perinteisten liikennepolttoaineiden hintoja. Kauppalehti kysyi lukijoiltaan, miten tilanne on vaikuttanut heidän autonostoaikeisiinsa.

Vastanneista peräti 59 prosenttia oli sitä mieltä, että energiakriisillä ei ole vaikutusta autonhankintaan. Yli viidennes, 22 prosenttia, aikoi lykätä autonsa vaihtamista. Kyselyyn vastasi 9 836 Kauppalehden lukijaa.

Käyttövoiman vaihto oli mielessä alle 13 prosentilla vastaajista, ja uuden auton hankinnan nopeuttamista mietti viisi prosenttia vastaajista.

Ne, jotka vastasivat energiakriisin vaikuttavan, aikoivat esimerkiksi vaihtaa nykyisen autonsa vähemmän kuluttavaan tai ylipäätään vähentää autoilua. Jotkut olivat alkaneet miettiä, onko auto lainkaan välttämätön, jokunen oli jo päättänyt luopua autosta.

Vaikka otanta on suuri, lähes 10 000 henkeä, ei selvitys kuvasta kaikkien suomalaisten aikeita, vaan nimenomaan Kauppalehden lukijoiden ajatuksia energiakriisin vaikutuksesta autonhankintaan.

Diesel ja sähkö tasoissa

Kaikista vastanneista valtaosa ottaisi seuraavaksi kulkupelikseen diesel- tai täyssähköauton. Diesel voittaa täyssähkön äärimmäisen niukasti prosenttiluvuin 24,8–24,4.

Etenkin paljon ajaville diesel näyttäisi edelleen olevan mieluinen. Avoimissa vastauksissa muistutetaan nelivetoisen dieselauton olevan hyvä peli peräkärryn vetämiseen.

Bensiini on kolmanneksi halutuin, sitä suosisi 19 prosenttia vastaajista, ladattavaa hybridiä puolestaan reilut 11 prosenttia.

Diesel on kuitenkin menettänyt kannatustaan viime vuoden kyselyyn verrattuna. Silloin peräti 30 prosenttia vastanneista olisi valinnut dieselin. Diesel on ollut suuren osan tätä vuotta bensiiniä kalliimpaa, mikä todennäköisesti vaikuttaa käyttövoimavalintoihin.

Täyssähkö on noussut pari prosenttiyksikköä, ja bensiiniauto on säilynyt samassa 19 prosentissa. Ladattava hybridi on noussut vuodentakaisesta kaksi prosenttiyksikköä.

Viime vuonna kysely oli avoinna pidempään kuin tänä vuonna, ja vastaajia oli huomattavasti enemmän.

Vertailun vuoksi: henkilöautojen toteutuneissa ensirekisteröinneissä tammi-marraskuussa 16,8 prosenttia oli täyssähköautoja ja 19,9 prosenttia ladattavia hybridejä.

Ei vaikutusta -ryhmä dieselin kannallaErikseen selvitettiin käyttövoiman valintaa niiden keskuudessa, joille energiakriisillä ei ole vaikutusta (vastanneista 59 prosenttia). Tässä joukossa dieselin valitsisi reilut 30 prosenttia ja bensiinin vähän päälle 23 prosenttia.

Täyssähkö tulee vasta kolmantena hiukan alle 21 prosentilla ja ladattava hybridi neljäntenä lähes 9 prosentilla.

Käyttövoiman vaihtajat siirtyvät sähköön

Käyttövoimaa vaihdettaessa töpseliautot, eli täyssähköiset ja ladattavat hybridit, ovat vahvoilla. Enemmistö niistä, jotka aikovat vaihtaa autonsa käyttövoimaa, kallistuvat täyssähkön puoleen. Se sai kannatusta lähes 52 prosenttia, ja ladattava hybridi 20 prosenttia.

Kyselyyn vastanneista käyttövoimaa aikoo kuitenkin vaihtaa vain alle 13 prosenttia.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja