Joka toinen suomalainen taittaisi työmatkansa sähköpyörällä 20 minuutissa – pyöräfirman pomo vertaa autoilua lihansyöntiin

Sähköpyöräilyn suosio noussut räjähdysmäisesti – uutta ajokkia voi joutua odottamaan pitkään 1:48
Sähköpyörien suosio on noussut räjähdysmäisesti muutamassa vuodessa.

Sähköpyörät ovat Euroopan pyörämarkkinoiden tämän hetken ykköstrendi. Suomessakin moni matka, joka nyt tehdään autolla, olisi kuljettavissa edullisemmin, ekologisemmin ja jopa nopeammin pyörällä.

Sähköavusteisia polkupyöriä myytiin Suomessa viime vuonna 43 000 kappaletta. Kuten kerroimme elokuussa, on niiden kysyntä kasvanut viime vuosina huimasti. Markkinoilla on tätä nykyä sähköpyöriä joka lähtöön kaupunkikruisereista täysiverisiin maastopyöriin.

Työsuhdepyöräpalvelu Vapaus kertoo tiedotteessaan, että sähköpyörät ovat tällä hetkellä Euroopan pyörämarkkinoiden isoin trendi, ja niiden vuosimyynnin uskotaan kasvavan jopa 13,5 miljoonaan kappaleeseen vuoteen 2030 mennessä.

Euroopassa uusia polkupyöriä – sähköfillarit mukaanluettuna – myydään tällä hetkellä enemmän kuin autoja.

Autoilu kuin lihansyöntiä

Edes sähköpyörällä ei voi korvata kaikkia autoja, ja harva pystyy kulkemaan kaikki matkansa pyörällä. Vapaus Bikes Finlandin toimitusjohtaja Mikko Ampuja vertaakin tiedotteessa sähköpyörien ja autoilun suhdetta lihan syömiseen.

– Harvempi on valmis siirtymään kerralla vegaaniksi, mutta on kuitenkin valmis lisäämään viikkoon pari kasvisruokapäivää. Samalla tavalla sähköpyöräily korvaa autoilupäiviä jo nyt ja tulevaisuudessa vielä enemmän.

Ampujan mukaan pyöräilyn lisääntymisen taustalla on nähtävissä samanlaisia motiiveja kuin ruoankin murroksessa; toiset kiinnostuvat hyvinvoinnista, toiset kestävästä kehityksestä, ja osalle tärkeintä on raha.

Sähköpyörä voisi korvata monta automatkaa

Sähköpyörä on hankintahinnaltaan kalliimpi kuin vastaava tavallinen polkupyörä. Lisäkustannuksia syntyy myös akkujen uusimisesta ja sähköstä. Sähköpyörien teknisestä kestävyydestäkään ei ole vielä olemassa tutkittua tietoa.

Sähköpyörällä pääsee pyörän mallista, akun tehosta, henkilön painosta ja avustuksen määrästä riippuen parhaimmillaan noin sata kilometriä yhdellä latauksella. Valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva kertoo sähköpyörän kuluttavan noin 0,5–1 kilowattituntia sadalla kilometrillä.

Sähköpyörällä voisi korvata osan autolla tehtävistä työmatkoista, mutta Motiva odottaa siirtymää tulevan myös joukkoliikenteestä. Tavanomaisen polkupyörän osuus 5–10 kilometrin matkoista on Motivan mukaan vain muutaman prosentin luokkaa, ja tällaisilla matkoilla sähköpyörä onkin elementissään.

– Suomessa puolet työntekijöistä asuu alle kahdeksan kilometrin päässä työpaikastaan, jolloin työmatka sähköpyörällä kestää noin 20 minuuttia, Vapauden kasvujohtaja Tatu Mäkilä sanoo tiedotteessa.

Pyöräilyä on pidetty alle seitsemän kilometrin matkoilla nopeimpana tapana liikkua kaupungeissa. Tilastokeskuksen mukaan suomalaisten työmatkoista 46 prosenttia on pyöräillen alle seitsemän kilometrin mittaisia.

Tarvitsetko liikennevakuutuksen?

Liikennevakuutuskeskus muistutti elokuisessa tiedotteessaan, että osa sähköavusteisista polkupyöristä rinnastetaan tehojensa ja avustetun maksiminopeutensa vuoksi mopoon.

Kuluttajan on oltava sähköpyöräkaupoilla tarkkana, sillä markkinoilla on kahdenlaisia pyöriä. Pyörät, joissa moottorin teho on enintään 250 wattia, ja avustus kytkeytyy pois päältä 25 tuntikilometrin nopeudessa, ovat lain mukaan polkupyöriä. 

Tätä nopeammin sähkön avustuksella kulkevat ja 250 wattia tehokkaammat kulkupelit on aina liikennevakuutettava.

Lue myös:

    Uusimmat