Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkimus paljasti hurjat luvut: Ladattavien hybridien kulutus voi olla ihan muuta kuin valmistaja on ilmoittanut

0:52Onko nyt oikea aika ostaa sähköauto?Onko nyt oikea aika ostaa sähköauto?
Julkaistu 29.12.2022 11:58

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Ladattavien hybridien kulutuslukemat voivat arkikäytössä poiketa merkittävästi siitä, mitä valmistajat ovat ilmoittaneet. Niiden aikakausi saattaa myös loppua varsin lyhyeen.

Ladattavia hybridiautoja ei välttämättä ladata läheskään siihen tahtiin, että niiden mahdollistamat ja niille ilmoitetut paikallispäästölukemat toteutuisivat, toteaa ICCT:n (International Council On Clean Transportation) tuore raportti.

Asiasta kertoo myös sähköiseen autoiluun erikoistunut Green Car Reports, joka lisää juttunsa tietolähteisiin Yhdysvaltojen mitattuja ja ilmoitettuja EPA-sanktioituja (United States Environmental Protection Agency) päästölukemia sekä Fuelly.comin vertaisraportointia.

ICCT:n tutkimuksen mukaan lataushybrideillä suoritettujen sähköisten ajokilometrien määrä olisi jopa 25–65 prosenttia matalampi ja polttoaineen kulutus peräti 42–67 prosenttia suurempi kuin autojen eri mittausstandardien mukaan ilmoitetuissa päästölukemissa.

Lue myös: Töpselihybridi toimii monelle "porttihuumeena" – 83 prosenttia ladattavilla ajavista hankkimassa seuraavaksi täyssähköauton

Sama aihe nousee esiin tasaisin väliajoin Euroopassa ja Suomessakin.

Eurooppalaiset viranomaiset ovat Reutersin mukaan harkinneet jo aiemmin lataushybridien aikakauden päättämistä lyhyeen. Samaan päätelmään ovat jo päätyneet muutamat autovalmistajat.

Lataushybridiä tulee käyttää oikein

Oikein käytettynä modernilla lataushybridillä pääsee sähköisesti noin 50 kilometriä, parhaimmilla jo jopa 100. Sen polttoainesäiliöön tankataan polttoainetta. Näin ollen sitä voi joko ajaa polttomoottorilla tai ladata sen akkua ja käyttää tätä sekä jarrutuksista talteen otettavaa hidastuvuusenergiaa sähkömoottorilla etenemiseen.

Koska auto etenee myös pelkällä polttoaineella, päätyvät käyttäjät usein ajamaan pääosin polttoaineita käyttäen, vaikka auto esimerkiksi WLTP-standardin mukaan kykenisi enempään. Tällöin auton päästöt ovat jokapäiväisessä käytössä huomattavasti suuremmat kuin sille on mittauksissa ilmoitettu.

Lataushybridiautojen verotus puolestaan on esimerkiksi Suomessa polttomoottoriverrokkeihin nähden huomattavan kevyttä, pienemmistä päästölukemista johtuen. Samasta syystä niistä on tullut suosittuja työsuhdeautoja.

Kauppalehti sai jo vuonna 2018 haltuunsa kahden premium-valmistajan huolloissa lataushybridien moottorinohjausyksiköistä Suomessa kerättyä dataa. Niistä kävi ilmi, että yritysten työsuhdeautokäytössä olleita lataushybridiautoja oli ladattu kahden ensimmäisen käyttövuotensa aikana erittäin vähän. Toisen merkin edustaja kuitenkin toimitti Kauppalehdelle vastineen, jonka mukaan merkin autoja ladattiin tuolloin Suomessa "riittävästi".

Lue myös: Tämä voi tulla hybridillä ajavalle yllätyksenä: "Vaikka auto on ollut latauksessa..."

Lisää aiheesta:

Näidenkin hybridien päästöt voivat olla moninkertaiset verrattuna valmistajien ilmoituksiin – ostamista tuetaan avokätisestiUusi tutkimus kertoo paljon ladattavien hybridien vihreydestäJos toimit näin, voit vähentää lataushybridin kulutusta yli kolmanneksellaAutomyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Liisarifirma: Osa yrityksistä antaa rahabonuksia töpselihybrideillä ajaville työntekijöille, vaikka nämä eivät koskaan lataisi autojaanLadattavan hybridin päästöt voivat olla jopa neljä kertaa ilmoitettua suuremmat – parempi olla hankkimatta, jos et aio latailla
AutotPolttoaineSähköautotAutoilun kustannuksetKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?