Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hallituksen sakkouudistukselle rajua kritiikkiä – "Mieletöntä määrää sakotettaisiin turhaan"

Hallituksen esityksen toteutuessa päiväsakot tulisivat keskituloiselle kaaharille huomattavasti aiempaa kalliimmaksi.
Hallituksen esityksen toteutuessa päiväsakot tulisivat keskituloiselle kaaharille huomattavasti aiempaa kalliimmaksi. Lehtikuva
Julkaistu 29.02.2016 03:00

MTV UUTISET – STT

Hallituksen päätös nostaa rike- ja päiväsakkoja talousperusteella saa kritiikkiä asiantuntijoilta. Eduskunnalla on parhaillaan käsittelyssä hallituksen esitys, jossa rikesakkoja nostettaisiin 25 prosentilla ja päiväsakot kaksinkertaistettaisiin nykyisestä. Rikesakot tuplattiin kertaalleen jo syyskuussa.

– Hallituksen esityksessä todetaan hyvin avoimesti, että perusteena on valtiontalouden kohentaminen sakkotuloilla. Se on aikamoinen ongelma, koska rikosoikeudellisilla seuraamuksilla pitäisi vaikuttaa rikollisuuteen ennaltaehkäisevästi, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.

Merkittävä osa poliisin tietoon tulleista rikoksista on liikennerikoksia, ja suurin osa liikennerikoksista on ylinopeuksia.

– Suuremman maksuosuuden kerääminen ylinopeutta ajavilta ei anna kuvaa siitä, mikä on mitenkin moitittavaa tieliikenteessä. Esimerkiksi automaattisesti kameralla valvotut tieosuudet on aikanaan valittu onnettomuusherkkyyden perusteella, Tarvainen sanoo.

Tämänhetkisen tutkimustiedon mukaan rikoksia ehkäistään rangaistuksen kovuutta paremmin kiinnijäämisriskillä, mikä mainitaan myös hallituksen esityksessä. 

Sakko kirpaisee keskituloista 

Esityksen toteutuessa päiväsakot tulisivat keskituloiselle kaaharille huomattavasti aiempaa kalliimmaksi.

Jos 2500 euron nettotuloilla ajaisi 60 kilometrin nopeusrajoitusalueella 21 kilometrin ylinopeutta, tulisi päiväsakkosummaan jatkossa lähes 90 prosentin korotus. Päiväsakko nousisi 700 euroon.

Viime syyskuussa päiväsakon määrää korotettiin jo 370 euroon.

Hallituksen tavoitteena on saada kerättyä sakkomaksujen korotuksilla noin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Oikeusministeriön lainsäädäntöneuvoksen Ville Hinkkasen mukaan syksyn uudistuksesta kertyy noin 20 miljoonaa ja käsittelyssä olevasta esityksestä yli 50 miljoonaa euroa vuodessa.

Sakotuskynnyksen alentaminen kahdeksasta kilometristä tunnista seitsemään toisi laskelman mukaan kahdeksan miljoonaa euroa. Hallitus kaavailee, että loput lisätulot tuo kameravalvonnan lisääminen. 

Professori: Ei lisää turvallisuutta 

Uudistuksen vaikutukset liikenneturvallisuuteen jäävät vähäiseksi, sanoo liikennelääketieteen professori Timo Tervo Helsingin yliopistosta.

– Onnettomuuksissa kuljettajariski on kaikkein suurin. Kolarit syntyvät siitä, että kuljettaja on sairas, vajaakykyinen, nukahtaa tai on huumaantunut. Hän voi olla myös tekemässä itsemurhaa, hänen sokeritasonsa voivat heitellä tai hän käyttää lääkkeitä, Tervo luettelee.

Teknologian tutkimuskeskuksen johtavan tutkijan Harri Peltolan mukaan nopeuden turvallisuusvaikutuksia koskevissa tutkimuksissa Tervon mainitsemat tekijät on otettu huomioon.

Tervon mukaan "mieletöntä määrää" tienkäyttäjiä sakotettaisiin kuitenkin turhaan.

– Esityksessä ei edes eritellä ajoneuvoryhmiä. Moottoripyörillä ajetaan kaikkein eniten kuolonkolareita ylinopeudella, ja ne eivät jää automaattivalvonnassa lainkaan kiinni, Tervo sanoo.

Liikenneturvan Tarvaisen mukaan kansalaisten olisi ollut paljon helpompi hyväksyä kokonaisuudistus, jossa esimerkiksi liikenteen rikesakkoja porrastettaisiin yhä tarkemmin teon mukaan.

– Jos koko järjestelmää olisi uudistettu, myös rahalliset korotukset olisi varmasti hyväksytty.

STT ei tavoittanut useista yrityksistä huolimatta oikeusministeri Jari Lindströmiä (ps.) kommentoimaan arvostelua.  

Lisää aiheesta:

Ylinopeussakot ja niiden rajat muuttuvat: Pienestä ylinopeudesta aletaan sakottaa aiempaa vähemmänHallitus haluaisi kaksinkertaistaa päiväsakot – kärkipoliitikko tyrmää "valtion rahastuksena"Hallitus pohtii peltipoliisien määrän lisäämistä – tavoitteena täyttää valtion kirstua sakkomaksuillaSakkokiristykset jäivät suunniteltua pienemmiksi – Autoliitolta silti täystyrmäysHS: Liikenneturva epäilee rike- ja päiväsakkojen korotuksien heikentävän liikenneturvallisuuttaAutoliitto kritisoi: 16 km/h ylinopeudesta isommat sakot kuin pahoinpitelystä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 10:08
    Junat

    Jo yli 1400 junaa on myöhästynyt tänä vuonna luvattomien törttöilijöiden takia

  • 09:53
    Tampere

    Totuus hämmentävästä Torni-hotellin jättivarauksesta paljastui: "Kiva kevyt pähkinä purtavaksi"

  • 09:41
    Sää

    Nyt Pekka Pouta suostui ennustamaan viikonlopun sään: Lauantaiksi lähes 20 astetta!

  • 08:34
    Opiskelu

    Raportti: Ensimmäisellä oleskeluluvalla opiskelevat ovat aiempaa varttuneempia

  • 08:17
    Orpon hallitus

    Orpon kanslia salasi kyselynsä kriittiset lausunnot – uudistusta yritetään tehdä piilossa ja kiireellä