Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hajonneita auton tuulilaseja menee nykyään enemmän vaihtoon – tästä se johtuu

Eniten auton laseja rikkovat talven hiekoituksessa käytettävät pikkukivet.
Eniten auton laseja rikkovat talven hiekoituksessa käytettävät pikkukivet.Credit: Radharc Images / Alamy Stock Photo
Julkaistu 09.03.2025 19:05
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Nykyautojen tuulilasit ovat herkempiä menemään rikki.

Autojen tuulilaseja vaihdetaan ja korjataan entistä enemmän. Asiasta kertoo MTV Uutisille Carglass Finlandin toimitusjohtaja Samuel Alander.

– Pitkän linjan seuranta ja vakuutusyhtiöiltä saatu indikaatio osoittavat, että pitkässä juoksussa näyttää siltä, että lasivahinkojen määrä on kasvusuunnassa.

Eniten auton laseja rikkovat talven hiekoituksessa käytettävät pikkukivet. Tuulilaseista on tullut kehityksen myötä myös entistä herkempiä kiveniskemille.

– Tuulilasit ovat ensinnäkin ohentuneet, mutta samalla myös suurentuneet. Kun lasi ohenee, se on alttiimpi rikkoontumaan, Alander kertoo.

– Ja kun lasin pinta-ala kasvaa, sen ulkopuoliselle vaikutukselle oleva pinta-ala on suurempi. Eli todennäköisyys rikkoontumiselle tai kiveniskemälle kasvaa.

Lue myös: Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti

Asennus kestää kauemmin

Nykyautojen tuulilaseihin asennetaan antureita ja kameroita, mikä on muuttanut asennustyötä.

– Siellä on oikeastaan kaksi tekijää. Tämä vaatii jatkuvaa koulutusta, eli osaavia asentajia tarvitaan yhä enemmän. Asentajia myös koulutetaan enemmän, Alander sanoo.

– Ja sitten tietenkin vaihtamiseen ja kalibrointeihin kuluva aika on entistä pidempi.

Kalibroinnilla uusi tuulilasi saadaan vastaamaan auton järjestelmien vaatimia asetuksia.

Alanderin mukaan tulevaisuus on tuomassa uusia tuulia alalle.

– Sieltä tulee paljon uutta autotekniikkaa varsinkin Kaukoidästä, ja tuulilaseja hyödynnetään yhä enemmän myös näyttönä. Näyttää siltä, että lasi on muuttumassa näyttöruuduksi.

Lue myös: Mikä saa bussin takalasin rikkoontumaan? Liikennöitsijä kertoo, mistä "lähestulkoon aina" on kyse

Liki 100 000 lasia vuodessa

Lähitapiolan autoilun palveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri vahvistaa, että autojen lasivahinkojen määrät ovat kasvussa. 

Määrät saattavat vaihdella vuosittain esimerkiksi kelin mukaan.

– Tasaisella trendillä voisi sanoa, että tuulilasivahinkojen määrä koko ajan kehittyy ja niitä tulee enemmän ja enemmän, Alaviiri sanoo.

Kasvaneen vahinkomäärän lisäksi tuulilasivakuutuksia otetaan enemmän.

– Ja meille se tietysti näkyy sillä tavalla, että meille tulee tuulilaseista näiden kahden syyn takia enemmän korvaustapahtumia.

Valtaosa korvattavista laseista on tuulilaseja, muiden auton lasien määrän ollessa hyvin alhainen. Korvattavia lasikattoja tulee vakuutusyhtiölle vastaan jonkin verran.

Vuosittain Lähitapiola korvaa hieman alle 100 000 auton lasia. Luku sisältää lasien korjaukset ja vaihdot. Tarkkaa korvausmäärä ei kerrota.

Katso myös: Millainen on sopiva turvaväli eri nopeuksilla ajettaessa?

1:41Millainen on sopiva turvaväli eri nopeuksilla ajettaessa?Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mikä on sopiva turvaväli.

Lue myös: 

Moni autoilija laiminlyö tämän tärkeän tarkistuksen

Poliisi on löytänyt autoista lukuisia kiellettyjä laitteita – ihmiset yrittävät hämätä: "Kuvitellaan, ettei poliisi löydä"

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Vakuutusyhtiö: Autojen lasivahinkoja sattuu eniten pääsiäisen tienoilla – oleellinen teko voi suojata vahingoiltaHarmittomalta vaikuttava kauneusvirhe autossa voi tulla maksamaan toista tonniaYleistyvät vauriot piinaavat erityisesti uudemmilla autoilla ajavia – pienikin "pinkaus" voi maksaa toista tonniaOnko autossasi tällainen jälki? Ei pelkkä kosmeettinen haitta – voi tulla kalliiksi, jos jätät roikkumaanKun autoista hävisi 1990-luvulla yksi tietty varuste, lähti hintavien vaurioiden määrä nousuunTiedätkö, millaista tekniikkaa autosi tuulilasissa on piilossa? "Toiset silmät ja aivot"
Auton huoltaminenLiikenneLiikenneturvallisuusAuton varaosatUutisohjelmien aiheetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auton huoltaminen
  • 21.10.11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 13.9.11:55
    Autoilun kustannukset

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 31.8.19:08
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon