Häijyn F1-pelin taustat julki: kilpailijatiimiin kesken kauden loikannut työntekijä vuoti entisen työnantajansa keksinnön, mutta paljastus jäi torsoksi

F1-live: Formuloiden isoimmat puheenaiheet Meksikon GP:n alla 15:58
C Moren F1-selostaja Niki Juusela kävi alkuviikosta läpi sarjan mielenkiintoisimpia puheenaiheita ennen Meksikon kisaviikonloppua.

Renault-tallin hylkäämiseen Japanin F1-kisan lopputuloksista johtanut tutkinta lähti käyntiin kesätauolla ranskalaistiimistä Racing Pointille loikanneen työntekijän tietovuodosta, uutisoi Auto Motor und Sport -lehti.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Meksikon GP suorana 25.-27.10.
Pe: 1. harjoitukset klo 17.55, 2. harjoitukset klo 21.55
La: 3. harjoitukset klo 17.55, aika-ajot klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 20.00
Su: Meksikon GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.05

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti heti Japanin GP:n päätyttyä saaneensa protestin Racing Pointilta koskien Renault’n automaattista jarrubalanssijärjestelmää, jonka kilpailijatiimi katsoi sääntöjenvastaiseksi kuljettajan avustimeksi.

FIA julkaisi keskiviikkona tiedotteen molempien Renault-autojen hylkäämisestä yhdestä kisasta, mutta tämän suurempaa rangaistusta tapauksesta ei tullut. Erikoista oli, että FIA näki järjestelmän astuvan sääntöjen harmaalla alueella, mutta sen toiminta ei ollut teknisen delegaation mukaan ennalta ohjelmoitua, kuten Racing Point oli 12-sivuisessa protestissaan väittänyt.

Racing Point perusti väitteensä väärinkäytöksestä videokuvaan, minkä seurauksena tuomaristo otti tutkintaansa auton elektronisen ohjausyksikön datan lisäksi myös ohjaamosta kuvattua videota. Siitä selvisi, että Renault-kuljettajat joutuivat tekemään huomattavasti vähemmän säätötyötä ohjauspyörästään muihin kuskeihin verrattuna, mutta siitä huolimatta ratin näytössä vilahteli muutoksia jarrubalanssin osalta.

Saksalaisen Auto Motor und Sport -lehden mukaan Racing Point ei kuitenkaan nähnyt protestoinnin aihetta pelkästä videokuvasta. Lehti kertoo tiedon vuotaneen kesätauolla Renault’lta Racing Pointille loikanneen insinöörin välityksellä. Kyseinen insinööri teki aiemmin töitä Nico Hülkenbergin Renault-auton parissa, mutta hänellä ei Renault'n mukaan ollut pääsyä jarrujärjestelmän yksityiskohtaisiin tietoihin.

Renault kiisti FIA:n kuulemisessa kehittäneensä järjestelmän, joka säätelisi jarrubalanssia ennalta määrätysti radan kohdasta riippuen. Ranskalaistiimistä kuitenkin myönnettiin, että jarrutusvoimaa pystyttiin jossain määrin muuttamaan ilman kuljettajan vaikutusta.

Mikäli Renault haluaa valittaa tuomiosta, sen on reagoitava vastalauseella viimeistään torstaina alkuillasta Suomen aikaa.

Lue myös:

    Uusimmat