Protesti läpi: F1-talli Renault'n molemmat autot hylättiin Japanin GP:n lopputuloksista

F1-live: Formuloiden isoimmat puheenaiheet Meksikon GP:n alla 15:58
C Moren F1-selostaja Niki Juusela kävi alkuviikosta läpi sarjan mielenkiintoisimpia puheenaiheita ennen Meksikon kisaviikonloppua.

Renault-tallin kuljettajat Daniel Ricciardo ja Nico Hülkenberg on hylätty formula ykkösten edellisestä kilpailusta Japanin GP:stä.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Meksikon GP suorana 25.-27.10.
Pe: 1. harjoitukset klo 17.55, 2. harjoitukset klo 21.55
La: 3. harjoitukset klo 17.55, aika-ajot klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 20.00
Su: Meksikon GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.05

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Lajin kattojärjestö FIA hyväksyi Meksikon gp-viikonlopun alla Racing Point -tallin tekemän protestin Renaultin jarrujärjestelmästä. FIA:n mukaan Renault-autojen jarrutasapainon säätöjärjestelmä ei ollut varsinaisesti lajin teknisten sääntöjen vastainen, mutta se toimi sääntöjen vastaisena kuljettajan apuvälineenä ja rikkoi sääntöä, jonka mukaan kuljettajan on ajettava autoa ilman apuvälineitä.

Ricciardo menettää Japanin gp:n kuudennen ja Hülkenberg kymmenennen sijansa. Näin Suzukan kisan tuloksissa kuudenneksi nousee Charles Leclerc, seitsemänneksi Pierre Gasly, kahdeksanneksi Sergio Perez, yhdeksänneksi Lance Stroll ja kymmenenneksi Daniil Kvjat.

Kimi Räikköstä kahdenkaan auton hylkäämiset eivät auta MM-pisteille, sillä hän nousee tämän myötä vain 12. sijalle.

Renault suunnittelee valittavansa hylkäyspäätöksestä. Ranskalaistallin mukaan vastaavanlaisista rikkeistä on annettu viime vuosina hyvin vaihtelevia rangaistuksia, minkä lisäksi Renault pitää FIA:n päätöstä hyvin tulkinnanvaraisena.

Pisteiden menettäminen on Renaultille kova isku, sillä hylkäyksen myötä sen lähes varmalta näyttänyt valmistajien MM-sarjan viides sija on jälleen vaakalaudalla. Toro Rosso nousi vain kuuden ja Racing Point kymmenen pisteen päähän ranskalaistallista.

Renault kuitenkin välttyi pahimmalta, sillä jos järjestelmä olisi katsottu kovemman luokan huijaukseksi, tiimi oltaisiin voitu hylätä kokonaan valmistajien MM-pisteistä.

Lue myös:

    Uusimmat