FIA on saanut valmiiksi tutkinnan onnettomuudesta, joka sattui 31. elokuuta Belgian Spassa ja johti ranskalaisen F2-kuljettajan Anthoine Hubertin, 22, kuolemaan.
LUE MYÖS: Vammautuneelta F2-kuskilta kovaa kritiikkiä FIA:lle – näin lääkäri vastaa kuskin väitteisiin
Pitkään ja hartaasti tehtyyn selvitykseen sisältyi asianosaisten haastatteluita sekä fyysisen todistusaineiston, video- ja telemetriamateriaalin läpikäyntiä.
Onnettomuudessa oli osallisena kaikkiaan neljä autoa ja kuljettajaa. FIA ei kyennyt osoittamaan onnettomuudelle yksittäistä selkeää syytä. Yhdenkään kuljettajan ei katsottu toimineen tilanteessa moitittavasti. Pelastustoimetkin hoidettiin kiitettävällä tavalla.
Koko onnettomuusketju tapahtui vain 14,6 sekunnin aikana. Raidillon-mutkan jälkeen aukeavalla Kemmelin suoralla alkoi rytistä heti kilpailun toisella kierroksella.
Giuliano Alesi menetti autonsa hallinnan, ja takaa tullut Hubert yritti välttää osumaa. FIAn selvityksen mukaan on todennäköistä, että Alesi menetti autonsa hallinnan, koska hänen oikeasta takarenkaastaan katosi paineet.
Edessä oli valitettava, todella epäonnekkaasti edennyt ketjureaktio.
Hubert väisti oikealle ja osui edellään onnettomuuspaikan ohittaneen Ralph Boschungin autoon. Hubertin autosta irtosi etusiipi, ja hänestä tuli matkustaja 262 kilometrin tuntivauhdissa. Aitaan osuessaan Hubertilla oli vauhtia vielä 216 kilometriä tunnissa. Tämän tärskyn voimakkuudeksi mitattiin 33,7 g:tä.

