Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Facebook räätälöi sinulle sopivia mainoksia, vaikket edes käyttäisi palvelua

Lehtikuva
Julkaistu 01.06.2016 07:18

MTV LIFESTYLE

Sosiaalisen median palvelu Facebook näyttää kohdennettuja mainoksia myös heille, jotka eivät edes käytä kyseistä palvelua, kertoo Wall Street Journal.

Facebook laajentaa mainostoimintojaan muillekin nettisivustoille. Yhtiö tiedottaa, että palvelu alkaa näyttää mainoksia kaikilla sivustoilla ja sovelluksissa, jotka kuuluvat sen Audience Network -yhteisöön. Aiemmin Facebook näytti kohdennettuja mainoksia kolmannen osapuolen sivustoilla vain käyttäjilleen. Nyt mainoksia näkevällä ei tarvitse edes olla Facebook-tunnuksia.

Muutos on hienovarainen, mutta merkittävä: yhtiö saattaa tulevaisuudessa vallata suuren osan mainostilasta verkossa.

Aiemmin Facebook on siis näyttänyt kohdennettua mainossisältöä vain käyttäjilleen. Mainoksia on näytetty käyttäjän jakamien tietojen ja nettikäyttäytymisen perusteella.

Nyt Facebook aikoo kerätä tietoa verkkosurffailijoiden mieltymyksistä eri sivustoille muun muassa eri sivustoille upotettujen tykkäys-painikkeiden avulla. Näin käyttäjällä ei tarvitse olla edes Facebook-tunnuksia, jotta Facebook voi seurata hänen käyttäytymistään ja mieltymyksiään.

Kyseinen tapa levittää mainoksia käyttäjälle useille eri sivustoille on jo pitkään ollut käytössä muilla mainostajilla. Facebook kuitenkin kehuu keräävänsä vieläkin tarkemmin tietoja käyttäjistä, jolloin myös mainontaa voidaan kohdentaa entistä paremmin.

He, joilla ei ole Facebook-tunnuksia, voivat estää kohdennettujen mainosten näyttämisen Facebookin kautta. Mainostajat puolestaan voivat myös erikseen kieltää mainosten näyttämisen muille kuin Facebookin käyttäjille, mikäli niin toivovat.

Lähde: Wall Street Journal

Lisää aiheesta:

Facebook muuttaa algoritminsa toimintaa – jatkossa näet vähemmän kyseenalaista sisältöäÄrsyttävätkö Facebook-mainokset? Nyt voit valita, mitä näet!Poliisi varoittaa: Älä käytä Facebookin reaktioita, mikäli haluat säilyttää yksityisyytesiFacebook ryhtyy toimiin klikkiotsikoita vastaanÄrsyttävistä Instagram-mainoksista voi päästä eroonTästä eivät kaikki tykkää – mainokset tulevat Facebook Messengeriin
FacebookDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Facebook
  • 4.10.17:55
    Vihapuhe

    Vasemmistoliiton Minja Koskela arvosteli saamansa vihaviestit – "Ei tällä tavalla saa kirjoittaa internetissä"

  • 10.9.05:17
    Sosiaalinen media

    Syyttäjän ilakoiva Facebook-päivitys oli väärin – "Ai että mä tykkään voittaa"

  • 8.9.21:14
    Nepal

    Nuoret raivostuivat hallituksen somepäätöksestä Nepalissa, lähes 20 kuollut

  • 5.9.13:18
    Yhdysvallat

    Facebook piinaa Mark Zuckerbergin kaimaa

  • 22.8.13:36
    Verkkohuijaukset

    Älä lankea huijausmainoksiin Facebookissa tai Instagramissa – poliisille poikkeuksellisen paljon ilmoituksia