Ragebait eli raivosyötti leikittelee vihan tunteilla. Sosiaalisen median käyttäjät ovat löytäneet raivon keskeltä markkinaraon.
Saiko joku sinut raivostumaan internetissä, ja koit tarvetta oikaista tämän henkilön pöyristyttävät kommentit? Olet saattanut jäädä ansaan ragebaittiin eli raivosyöttiin.
Sosiaalisen median alustojen toiminta on pitkälti rakennettu niin, että mitä enemmän näyttöjä, jakoja, tykkäyksiä tai kommentteja julkaisulla on, sitä laajemmalle yleisölle se levittäytyy. Viime vuosina käyttäjät ovat huomanneet jotain merkittävää – kommenttien ei tarvitse olla julkaisijalleen mukavia, jotta paras näkyvyys saavutetaan. Oikeastaan mitä vihaisempia kommentteja saa, sen parempi.
Raivosyötti-ilmiö on Tampereen yliopiston väitöskirjatutkijan Esko Niemisen mukaan tämän hetken isoimpia sosiaalisen median trendi-ilmiöitä.
– Ilmiöllä pyritään keräämään mahdollisimman paljon reaktioita sosiaalisen median käyttäjiltä. Tunteista pyritään hyödyntämään kaikista eniten vihan tunteita. Ragebaiting on hyvin tehokasta, koska käyttäjät lähtevät helposti reagoimaan asiaan, joka herättää heissä tunteita.