F1-turmat Sennasta Bianchiin – kohtalokkaita onnettomuuksia riittää

F1-sarjassa ehti tapahtua useita vakavia onnettomuuksia Ayrton Sennan kuolemaan vuonna 1994 johtaneen törmäyksen ja Jules Bianchin elämän vaatineen viimekautisen kolarin välillä. 

Sennan liekki sammui 34-vuotiaana Imolan GP:ssä 1. toukokuuta 1994. Hän törmäsi Williams-autollaan kovaa vauhtia ratavalliin Tamburello-mutkassa ja kuoli myöhemmin kallonmurtumiin sairaalassa. Samana viikonloppuna menehtyi myös Simtekin Roland Ratzenberger. Hänen kohtalokas kolarinsa sattui lauantain aika-ajossa.

Bianchin perjantainen kuolema oli F1-sarjan ensimmäinen kuolemantapaus Sennan jälkeen. Bianchi kärsi vakavat päävammat viime lokakuun Japanin GP:ssä syöksyttyään autolla nostotraktorin alitse. Koomaan onnettomuuden jäljiltä vajonnut Bianchi taisteli yhdeksän kuukautta. Hän oli kuollessaan 25-vuotias.    

Sennan ja Bianchin kolarien välissä tapahtuneet isoimmat F1-onnettomuudet:

Australian GP, marraskuu 1995: Häkkisen hurja rysäytys
Mika Häkkisen McLarenin takarengas puhkesi kauden päättäneen Adelaiden kisan aika-ajossa ja hän syöksyi 200 kilometrin tuntinopeutta Brewery-mutkassa ratavalliin. Suomalainen sai vakavia päävammoja, mutta oli mukana kauden avauksessa seuraavana vuonna.   

Kanadan GP, kesäkuu 1997: Panis murtaa jalkansa
Prost-tallin Olivier Panis menetti autonsa hallinnan Montrealin radalla ja ajautui rengasvalliin. Hänen jalkansa murtui ja hän joutui olemaan sivussa seuraavasta seitsemästä kisasta. 

Belgian GP, elokuu 1998: Joukkokolari
McLarenin David Coulthard menetti autonsa hallinnan märällä Span radalla avauskierroksella aiheuttaen 14 auton joukkokolarin. Neljä autoa jäi radan varteen, kun kisaa jatkettiin tauon jälkeen. 

Britannian GP, heinäkuu 1999: Schumacher rengasvalliin
Saksalaisen Michael Schumacherin Ferrarin jarrut pettivät ja F1-legenda syöksyi rengasvalliin Silverstonen radan Stowe-mutkassa. Schumacherin jalka murtui ja hän palasi radalla 98 päivää myöhemmin Malesiassa. 

Australian GP, maaliskuu 2001: Ratavirkailijan kuolema
Jacques Villeneuven Bar Honda -autosta irronnut rengas pomppi ulos radalta ja osui Graham Beveridge -nimistä ratavirkailijaa päähän. Hän kuoli vammoihinsa.  

Saksan GP, heinäkuu 2001: Burtin ilmalento
Prost-tallin autoa ajanut Luciano Burti törmäsi Michael Schumacherin Ferrariin takaapäin ja lähti ilmalentoon. Burtin auto osui muihin laskeutuessaan radan pintaan. Hän pystyi kuitenkin jatkamaan kisaa vara-autolla uusintalähdön jälkeen.

Belgian GP, syyskuu 2001: Burtin F1-ura päättyy Spassa
Saksassa jo kolaroinut Luciano Burti osui Eddie Irvinen Jaguarin perään ja syöksyi kovaa vauhtia rengasvalliin. Burti sai tilanteessa aivotärähdyksen ja ruhjeita kasvoihinsa. Hän ei pystynyt ajamaan loppukaudella, eikä saanut enää F1-mahdollisuutta. 

Kanadan GP, kesäkuu 2007: Kubican kauhunhetket
Puolalaisen Robert Kubican BMW Sauber -auto osui kilpailijan menopeliin ja syöksyi ilmassa betoniseinään yli 200 kilometrin tuntinopeutta. Kubican auto kimposi vielä radan poikki vastakkaiseen ratareunukseen. Hän selvisi rytäkästä lievällä aivotärähdyksellä ja nilkan venähdyksellä.  

Espanjan GP, huhtikuu 2008: Kovalainen rengasvalliin
Suomalaiskuski Heikki Kovalaisen McLarenista puhkesi eturengas ja hän törmäsi rengasvalliin yli 200 kilometrin tuntinopeudella. Kovalainen oli puristuksissa ohjaamossa noin kymmenen minuuttia ja kärsi lievän aivotärähdyksen.  

Unkarin GP, heinäkuu 2009: Jousi Massan päähän
Toisesta autosta irronnut iskunvaimentimen jousi osui brasilialaisen Felipe Massan kypärään. Massa menetti tajuntansa ja ajoi rengasvalliin. Hänen kalloonsa asennettiin titaanilevy, mutta hän palasi radoille kaudella 2010. 

Euroopan GP, kesäkuu 2010: Webber osuu Kovalaiseen
Red Bull -tallin Mark Webber joutui hurjaan ilmalentoon, kun hän törmäsi Valencian katuradalla Heikki Kovalaisen Lotukseen. Webber pyörähti ilmassa takaperin 180 astetta ja tuli alas rataan pää alaspäin. Matka pysähtyi rengasvalliin. Webber sai vain lieviä vammoja. 

Monacon GP, toukokuu 2011: Perezille aivotärähdys
Meksikolainen Sergio Perez menetti Sauberinsa hallinnan aika-ajossa ja törmäsi ratavalliin. Hän kärsi aivotärähdyksen, eikä ollut mukana kisassa. Hän palasi radoilla myöhemmin samalla kaudella. 

Marussian testit, heinäkuu 2012: De Villottan kolari
Marussian testikuljettaja Maria de Villotta törmäsi tallin suoratesteissä paikallaan olleen rekan perälautaan saaden vakavia pää- ja kasvovammoja. Onnettomuudessa oikean silmänsä menettänyt De Villotta menehtyi 11. lokakuuta 2013 sydämenpysähdykseen. Lääkärit ovat epäilleet, että onnettomuudella saattoi olla vaikutusta De Villottan kuolemaan.     

Kanadan GP, kesäkuu 2013: Ratavirkailija nosturiauton alle
Ratavirkailija Mark Robinson menetti henkensä, kun radan varteen hyytynyttä ajokkia kuljettanut nosturiauto ajoi hänen päälleen. 

Lähteet: Guardian, BBC

Lue myös:

    Uusimmat