Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-tiimin takasiivestä nousi kohu varikolla – tämä nerokas veto saatetaan kieltää nopeasti

10:41Perjantai 29.7. klo 22:25Tulosruutu: Ferrari aloitti terävästi Unkarin kisaviikonlopunIMAGO/Marco Canoniero/ All Over Press
Julkaistu 29.07.2022 18:50
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-sarjan häntäpäähän juuttuneen Aston Martinin uusi takasiipi on herättänyt sääntökeskustelun Unkarin GP:n ratavarikolla.

F1-autojen takasiivet kokivat tähän kauteen tultaessa suuren muutoksen, kun aiemmin ongelmia ilmavirtauksillaan aiheuttaneet erilliset päätylevyt kiellettiin. Takasiiven elementtien on nyt oltava yhtä ja samaa osaa päätylevyjen kanssa. Sen seurauksena siipien päihin on tullut kaareva, yhtenäisesti alas asti jatkuva muoto.

LUE MYÖS: Unkarin F1-viikonlopun sääennuste ajoi tallit piiloistaan – Ferrari avasi nopeimpana

Viime vuosina päätylevyt ovat muodostaneet ilmavirtaan pyörteitä, jotka ovat tehneet perässä ajaneen lähelle tulemisen mahdottomaksi ja tätä kautta vaikeuttaneet ohittamista. Juuri tämän kitkeminen oli sääntömuutoksen tärkein tavoite.

Aston Martin näyttää pystyneen kiertämään sääntötulkintaa. Sen Unkarissa esitelty uusi takasiipi näyttää hyvin paljon viime kauden vastaavalta sen ylös nousevien päätyjen ansiosta. Tästä huolimatta osa vaikuttaa yhteneväiseltä, ja siihen on onnistuttu sijoittamaan myös säännöissä vaadittu kaarevuus ikään kuin rullaamalla kulma mutkalle.

Kansainvälinen autoliitto FIA on hyväksynyt osan, mikä on edellytyksenä sen kisakäyttöön tuomiselle, mutta liittoo saattaa kuitenkin muuttaa sääntökirjaustaan siitä paljastuneen porsaanreiän takia. Siihen asti Aston Martin pystyy vielä hyödyntämään mahdollisesti saavuttamaansa kilpailuetua.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen F1-autosta paljastui yksityiskohta, jota "ei ole koskaan nähty" – löytyikö säännöistä porsaanreikä?F1-tiimin uusi keksintö aiheutti porua – Sebastian Vettel vähättelee ratkaisun vaikutuksiaKuvat Miamin F1-varikolta paljastavat: Mercedes on tehnyt merkittäviä muutoksia autoonsaTältä näyttävät F1-autot ensi kaudella – silmä kiinnittyy heti merkittävään muutokseenMercedeksen salaisuus paljastui? ”Diiva” kuriin uudenlaisella ratkaisullaF1-sarjassa tekeillä isoja muutoksia jo ensi kaudeksi: näistä neuvotellaan viikonloppuna
F1Aston MartinUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 20:38
    Oscar Piastri

    Oscar Piastri paalulle – Max Verstappen otti kunnolla tukkaan

  • Eilen20:36
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton: En kadu

  • ke19:27
    Aston Martin

    F1-kultasormi hyppää Aston Martinin tallipäälliköksi

  • ma21:55
    Max Verstappen

    Lando Norris ärähti Max Verstappenille

  • ma08:28
    Moottoriurheilu

    Lance Stroll tarvitsi sotilasryhmän apua