F1-testit käynnistyvät erikoisoloissa – seuraa näitä viittä asiaa: "Jos auto seisoo päivän, se on jo ihan järjetön katastrofi"

F1-kauden 2021 talvitestit pyörähtävät perjantaiaamuna käyntiin Bahrainin Sakhirin radalla. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, mihin kolmepäiväisissä testeissä kannattaa kiinnittää huomiota.

Ajot käynnistyvät perjantaista sunnuntaihin joka päivä kello 9 Suomen aikaa. Iltapäivällä on tunnin lounastauko, jonka jälkeen ajetaan toinen neljän tunnin sessio kello 14 alkaen.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo viisi huomiota tämän vuoden testeistä.

Luotettavuus

Talleilla on käytettävissään vain kolme kahdeksantuntista ajopäivää, kun vielä viime vuonna ajettiin kaksi neljän päivän testirupeamaa.

– Jos auto seisoo tallissa yhden päivän, se on jo ihan järjestön katastrofi. Luotettavuuden ajaminen on talleilla suuri haaste, kun testit ovat näin lyhyet, Oikarinen sanoo.

Ilmasilta venyy ennen näkemättömäksi

Koska tiimit ovat koko ajan Bahrainissa, myös yhteys Euroopan tehtaille on todella paljon hankalampi kuin normaalisti Barcelonassa ajetuissa testeissä. Osien saaminen perille on huomattavasti vaivalloisempaa, joten ongelmiin täytyy pystyä varautumaan jo etukäteen.

Säännöt muuttavat tällä kaudella autojen pohjalevyjä ja takapään ilmanvirtauksiin vaikuttavaa diffuusoria. Näiden vaikutus ajettavuuteen saattaa myös näkyä testeissä.

– Normaalisti on testattu Barcelonassa ja saatu ensimmäiseltä viikolta palautetta tuulitunneliin, ja sitä kautta ehkä modifioitua jotain toiselle viikolle. Nyt siihen ei ole mitään mahdollisuutta. Jos ei ole valmistautunut erilaisilla aerovaihtoehdoilla, voi olla hyvin vaikea saada siitä kiinni ennen ensimmäistä kisaa.

Kuskeilla kuumat paikat

Tallien lisäksi myös kuskeille jää hyvin lyhyt aika totuttautua uuteen autoonsa ennen kahden viikon päästä samalla radalla käynnistyvää kautta. Joukossa on monia kokeneita kuskeja, jotka ovat joko vaihtaneet tallia – Sebastian Vettel siirtyi Aston Martinille, Daniel Ricciardo McLarenille, Carlos Sainz Ferrarille ja Sergio Perez Red Bullille – tai sitten Fernando Alonso, joka tekee kahden välivuoden jälkeen paluun Alpinen, siis aiemmin Renault’n nimellä tunnetun tiimin ohjaamoon.

– Sehän muokkaa tekemistä ihan järjettömän paljon, Oikarinen sanoo uudesta asetelmasta kuskien kannalta.

– Heillä on tosi vähän aikaa totuttautua autoon. Puolessatoista päivässä pitäisi löytää asetukset ensimmäistä kisaa varten, mikä on todella haasteellista. Jos autossa on jotain perustavaa laatua olevaa ongelmaa, niin se vain kertaantuu ja vaikuttaa ensimmäisissä kisoissa kauden aikana.

– Kuskienkin vastuu kasvaa, koska nyt ei voida ajatella, että painetaan ehdoin tahdoin naula otsassa ja ajatellaan, että korjataan sitten, jos jotain sattuu.

Nopeus

Mitkä tallit avaavat ensimmäisenä pelin nopeilla kierroksilla ja voidaanko tuloslistasta vetää pitkällekin meneviä johtopäätöksiä voimasuhteista? Tämä kysymys askarruttaa joka vuosi vielä testien jälkeenkin.

– Nopeus kiinnostaa, muttei ehkä yhden kierroksen nopeus, vaan enemmän pitkissä vedoissa. Tallit ihan varmasti taas piilottelevatkin vauhtiaan.

Viimeisimmät aeropäivitykset

Yksikään talli ei paljasta korttejaan kilpailijoilleen ennen kuin on oikeasti pakko. Siksi esittelyvideoilla ja -kuvissa ei ole vielä tuotu ilmi niitä mullistavimpia aerodynaamisia päivitysosia. Joitain suuntaviivoja kuvista voi nähdä, mutta lopulta nämä uusimmat innovaatiot ovat käytössä vasta talvitesteissä.

– Mercedes oli hyvä esimerkki siitä. Autoa ei näytetty kovinkaan paljoa. Testeissä tulee varmasti paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia näkyviin.

Jokaisen testipäivän kulkua seurataan MTV Urheilun verkkosivuilla. Iltaisin C More tiivistää päivän annin erikoislähetyksessään.

Lue myös:

    Uusimmat