Vuosina 1973–1982 kaikkiaan 105 F1-osakilpailuun osallistunut Jochen Mass saavutti urallaan kahdeksan palkintokorokesijoitusta ja yhden GP-voiton, mutta parhaiten hänet muistetaan kahdesta vakavasta onnettomuudesta, joista toinen oli äärimmäisen traaginen.
Mass debytoi ykkösissä vuoden 1973 Britannian GP:ssä, jonka ensimmäisellä kierroksella sattui yhdeksän kuljettajan keskeytykseen johtanut joukkokolari. Surtees tallissa ajanut 27-vuotias Mass oli yksi keskeyttäjistä.
– Ajattelin silloin, että jos F1 on tällaista, se on paskaa enkä pidä siitä, Mass muistelee Tom Clarksonin haastattelussa Beyond the Grid -podcastin tuoreessa jaksossa.
Ei Massin F1-ura lopulta ihan pelkkiä kolareita ja keskeytyksiä ollut. Paljon ei toki puuttunut.
Jos hänen uransa alkoi kolarilla, se päättyi vielä huomattavasti kovempaan tärskyyn vuoden 1982 Ranskan GP:ssä Le Castellet’n radalla. Toisena osapuolena oli Arrows-tallin Mauro Baldi.
– Hän asetti eturenkaansa minun oikean puolen renkaiden väliin. Pyörähdin ulos radalta 288 kilometrin tuntivauhdista, March-tallissa tuolloin ajanut Mass kertaa.
Massin auto paiskautui verkkoaitojen läpi katsomoalueelle ja iskeytyi turvakaiteeseen.
– Se oli kilpailun 10. kierros, joten tankki oli täynnä polttoainetta. Lensin ilmassa, ja auto pyöri ympäri. Osuessaan ensimmäisen kerran asfalttiin auto syttyi palamaan. Sain osumia päähän, ja kypärä hajosi. Onneksi olin oikein päin, sillä jos olisin ollut toisin päin, pääni olisi irronnut osuessaan betoniin. Turvanani ei ollut enää mitään siinä vaiheessa.
– En päässyt autosta ulos. Tulipalo saatiin sammutettua vaahtosammuttimella, joka oli onneksi lähistöllä. Vaimoni istui kotona tv:n ääressä ja kuunteli selostajaa, joka sanoi: ”Se siitä, hän on kuollut. Tuosta ei voi selvitä.”
Mutta Mass selvisi. Ajohaalari oli tummunut tulipalon vuoksi, ja hämmästyttävää kyllä, hänellä ei ollut minkäänlaisia vammoja. Mass heilutti kättään, jotta kaikki tiesivät hänen olevan kunnossa.
– Kun lensin ilmassa, koin sen, että elämäni vilistää hidastettuna silmissäni. Se oli kaunista. Kuulostaa naurettavalta, mutta se oli kaunista. Samalla tunsin, että joku osoitti minua ylhäältä. Koin, että olisi aika lopettaa F1:sä. March-talli ei ollut kovin hyvä, joten ei ollut järkeä jatkaa. Ja se olikin siinä. Lopetin F1-urani.


