Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet
/ All Over Press

F1-legenda todisti synkkää tragediaa aitiopaikalta, oli kokea rakastetun ystävänsä kohtalon vain kuukausia myöhemmin – "Jos olisin ollut toisin päin, pääni olisi irronnut"

Julkaistu 17.11.2020 06:55
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Vuosina 1973–1982 kaikkiaan 105 F1-osakilpailuun osallistunut Jochen Mass saavutti urallaan kahdeksan palkintokorokesijoitusta ja yhden GP-voiton, mutta parhaiten hänet muistetaan kahdesta vakavasta onnettomuudesta, joista toinen oli äärimmäisen traaginen.

Mass debytoi ykkösissä vuoden 1973 Britannian GP:ssä, jonka ensimmäisellä kierroksella sattui yhdeksän kuljettajan keskeytykseen johtanut joukkokolari. Surtees tallissa ajanut 27-vuotias Mass oli yksi keskeyttäjistä.

– Ajattelin silloin, että jos F1 on tällaista, se on paskaa enkä pidä siitä, Mass muistelee Tom Clarksonin haastattelussa Beyond the Grid -podcastin tuoreessa jaksossa.

Ei Massin F1-ura lopulta ihan pelkkiä kolareita ja keskeytyksiä ollut. Paljon ei toki puuttunut.

Jos hänen uransa alkoi kolarilla, se päättyi vielä huomattavasti kovempaan tärskyyn vuoden 1982 Ranskan GP:ssä Le Castellet’n radalla. Toisena osapuolena oli Arrows-tallin Mauro Baldi.

– Hän asetti eturenkaansa minun oikean puolen renkaiden väliin. Pyörähdin ulos radalta 288 kilometrin tuntivauhdista, March-tallissa tuolloin ajanut Mass kertaa.

Massin auto paiskautui verkkoaitojen läpi katsomoalueelle ja iskeytyi turvakaiteeseen.

– Se oli kilpailun 10. kierros, joten tankki oli täynnä polttoainetta. Lensin ilmassa, ja auto pyöri ympäri. Osuessaan ensimmäisen kerran asfalttiin auto syttyi palamaan. Sain osumia päähän, ja kypärä hajosi. Onneksi olin oikein päin, sillä jos olisin ollut toisin päin, pääni olisi irronnut osuessaan betoniin. Turvanani ei ollut enää mitään siinä vaiheessa.

– En päässyt autosta ulos. Tulipalo saatiin sammutettua vaahtosammuttimella, joka oli onneksi lähistöllä. Vaimoni istui kotona tv:n ääressä ja kuunteli selostajaa, joka sanoi: ”Se siitä, hän on kuollut. Tuosta ei voi selvitä.”

Mutta Mass selvisi. Ajohaalari oli tummunut tulipalon vuoksi, ja hämmästyttävää kyllä, hänellä ei ollut minkäänlaisia vammoja. Mass heilutti kättään, jotta kaikki tiesivät hänen olevan kunnossa.

– Kun lensin ilmassa, koin sen, että elämäni vilistää hidastettuna silmissäni. Se oli kaunista. Kuulostaa naurettavalta, mutta se oli kaunista. Samalla tunsin, että joku osoitti minua ylhäältä. Koin, että olisi aika lopettaa F1:sä. March-talli ei ollut kovin hyvä, joten ei ollut järkeä jatkaa. Ja se olikin siinä. Lopetin F1-urani.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

7.11166453

Pelkästään oma ulosajo ei kuitenkaan olisi riittänyt vakuuttamaan Massia asiasta. Kaiken taustalla vaikutti se, mitä hän oli kokenut kaksi ja puoli kuukautta aiemmin Belgian GP:ssä Zolderissa.

Mass oli se kuljettaja, jonka autoon rakastettu Gilles Villeneuve törmäsi Ferrarillaan aika-ajojen loppuhetkillä Terlamenbocht-mutkaa lähestyessään – traagisin seurauksin.

– Katsoin peileihin, ja näin auton tulevan takaa. Siirryin oikealle, ja tarjosin hänelle nopeamman, normaalin ajolinjan. Mutta Gilles olikin jo oikealla. Hän osui kevyesti takarenkaisiini ja lensi sitten ylitseni. Ajattelin vain, että voi ei. Se kaikki tapahtui aivan vieressäni. Näin, miten hän lensi ulos autostaan ja paiskautui radan poikki verkkoaitaan.

Mass pysäköi oman autonsa radanvarteen ja juoksi elottoman Villeneuven luokse.

– Näin hänen suuret silmänsä. Se oli järkyttävää. Se oli kerta kaikkiaan järkyttävää.

– Mietin vain, mitä muuta olisin voinut tehdä. En tuntenut niinkään syyllisyyttä. Ajattelin, että miksi ottaa sellaisia riskejä, jonka hän otti, ja niin kaikki muutkin sanoivat. Gilles ei kestänyt sitä, että tallikaveri Didier Pironi oli häntä nopeampi.

Onnettomuudesta huolimatta Belgian GP ajettiin seuraavana päivänä normaalisti, ja Mass oli muiden mukana lähtöruudukossa.

– Moottorini hajosi täysin samassa paikassa, jossa onnettomuus tapahtui. Se oli ironista. Istuin siinä ja katsoin niitä kaikkia jälkiä. Se oli todella outoa, ja tuntui kauhealta. Mutta se oli kisaonnettomuus, ja sitä pitää katsoa sellaisena.

Mass kertoo tunteneensa hyvin Villeneuven ja tämän perheen. He viettivät usein aikaa yhdessä Monacossa.

– Pidin hänestä kovasti.

Kuolema oli takavuosina F1-radoilla alati läsnä, mutta Mass alkoi ymmärtää kilpa-autoilun vaaroja vasta Villeneuven poismenon myötä.

– Jos sitä ei olisi tapahtunut, ehkä olisin jatkanut ajamista vielä Ranskan GP:nssä sattuneen oman onnettomuuteni jälkeen.

Vaikka ura F1:ssä päättyi, Mass ajoi kilpaa vielä vuosia muissa luokissa. Viimeiseen Le Mans -kilpailuunsa hän osallistui niinkin myöhään kuin 1995.

– Ajoin F1:ssä huonossa tallissa, ja kun ei voi voittaa tai saada pisteitä eikä ole toivoa paremmasta, se ei ole sen arvoista. Riskit ovat liian suuret. Minulla oli onnettomuudessani niin paljon onnea, liikaakin, etten voinut luottaa vain siihen.

Kuvaavaa kyllä, myös Massin F1-uran onnellisinta hetkeä, sitä ainoaa GP-voittoa, varjosti tragedia. Hän voitti vuoden 1975 Espanjan GP:n, kun kilpailua johtaneen Rolf Stommelenin auto osui turva-aitoihin, roihahti liekkeihin ja lensi katsomoon.

Neljä katsojaa kuoli ja 12 loukkaantui. Stommelen kärsi vakavat vammat ja joutui teho-osastolle, mutta palasi vielä F1-auton rattiin. Kilpailu keskeytettiin välittömästi onnettomuuden jälkeen, ja Mass julistettiin voittajaksi.

Lisää aiheesta:

F1-legenda Nigel Mansell ei koskaan unohda elämänsä karmivinta näkyä, joka vei häneltä hyvän ystävän – 12 vuotta myöhemmin alkanut muutos himmentää nykykuskien sädekehää: "Se oli kamala virhe"Formula ykkösten kalmansirkus teki tuhoja 1970-luvulla – suomalaisten vävy oli yksi uhreistaMuistatko? Mika Häkkisen tallikaveri joutui lento-onnettomuuteen, joka vei kahden ihmisen hengen – teki vain viisi päivää myöhemmin häikäisevän suorituksen”Ayrton, joku kuolee tähän muuriin vielä” – entiseltä tallikaverilta hyytävä tarina Sennan kohtaloa edeltäneistä keskusteluista”Ayrton, joku kuolee tähän muuriin vielä” – Gerhard Berger katuu Sennan kohtaloa edeltänyttä ratakävelyäMika Häkkisellä karuja muistoja: ”Reikä leikattiin kurkkuun – sairaalassa silmät eivät sulkeutuneet”
F1F1-historiaKuolemantapauksetUrheilu
Ensihoitajia odotti karmea näky Gilles Villeneuven kuolemaan johtaneen onnettomuuden tapahtumapaikalla. KUVA: All Over Press.

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen18:15
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton täräytti hurjan heiton F1-tulevaisuudestaan

  • Eilen11:51
    Valtteri Bottas

    Mercedes-tähti sivussa – Valtteri Bottas mukaan F1-viikonloppuun?

  • ke18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • ke11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • ti20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus