Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

EU kieltää autojen jatkuvan seurannan – paikantimet silti pakollisiksi ensi vuonna

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Lehtikuva
Julkaistu 23.01.2017 09:07

MTV LIFESTYLE

Liikenneministeri Anne Berner kertoi viime torstaina pitämässään tiedotustilaisuudessa, että ajoneuvon paikannuslaite tulee pakolliseksi EU:n määräyksellä vuonna 2018. Laitetta ei kuitenkaan saa käyttää jatkuvaan seurantaan.

Euroopan unionin eCall-järjestelmää koskeva asetus astuu voimaan huhtikuussa 2018. Tuolloin kaikissa EU:n alueella myytävissä uusissa autoissa on oltava paikannin, joka välittää onnettomuustilanteessa auton sijainnin hätäkeskukseen automaattisesti.

Asetuksessa erikseen kielletään ajoneuvon jatkuva seuranta. Sen mukaan autovalmistajien tulee varmistaa, että eCall-järjestelmä ei ole paikannettavissa silloin, kun se on normaalitilassa. Järjestelmä saa välittää dataa vain silloin, kun se on ehdottoman välttämätöntä eli käytännössä vain onnettomuustilanteissa.

Komission arvion mukaan eCall-järjestelmän ansiosta liikennekuolemat vähenevät vuosittain sadoilla, kun loukkaantuneille saadaan apua nopeammin. Järjestelmä soittaa hätänumeroon vaikka kuljettaja olisi tajuton tai muuten kykenemätön soittamaan itse.

Aiheesta uutisoi ensimmäisenä Kauppalehti.

Lähde: Valtioneuvoston kirjelmä

***

6:20Minkälaisia vaikutuksia autoveron poistamisella olisi autokauppaan?

Lisää aiheesta:

Pakollisessa hätävarusteessa ohjelmistovirhe – Tesla liiskasi eCall-järjestelmän bugit etäpäivitykselläEU: Uusiin autoihin pakolliset nopeusrajoittimet jo 3 vuoden päästä – myös "mustat laatikot" tulossa"Tekstaamisen alkometri" kertoo, räpläsikö kuljettaja puhelinta onnettomuushetkelläIlkka: Nainen ajoi rajusti ulos Alajärvellä – auto soitti itse hätänumeroonTieliikennelakiin suunnitellaan muutoksia: Rikesakosta luovuttaisiin, keltainen viiva valkoiseksiHätäapu jokaiseen autoon – yksinkertainen laite osaa auttaa kolariuhria
ÄlyliikenneAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Älyliikenne
  • 02.05.202318:55
    Liikenne

    Robotteja liikkeellä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla − poliisi autoilijoille: Älä väistä suojatielle pyrkivää robottia

  • 05.05.202211:44
    Liikenne

    Pitääkö suojatielle pyrkivälle robotille antaa tietä? Poliisi ottaa kantaa uuteen ilmiöön: "Näinkin olen jo kuullut tapahtuneen"

  • 22.10.202106:11
    Kotimaa

    Liikennevaloista voi pian päästä lyhyemmällä odottelulla – näin tekoäly poistaa "kuolleet sekunnit"

  • 06.11.202015:56
    Autot

    Volkswagen rakentaa kreikkalaiselle saarelle jokaisen sähköautoilijan paratiisin

  • 28.09.202010:53
    Liikenne

    Syytä olla tarkkana: Nopeusrajoitus voi pian vaihdella kaistakohtaisesti