Syytä olla tarkkana: Nopeusrajoitus voi pian vaihdella kaistakohtaisesti
Suomessa kokeillaan ensimmäistä kertaa kaistakohtaisia vaihtuvia nopeusrajoituksia. Kokeilu käynnistyy Turunväylällä Kehä I:n ja Kehä II:n vilkkaimmilla osuuksilla, kun uusi liikenteenhallintajärjestelmä otetaan käyttöön tammikuussa 2021.
Väyläviraston hankkeessa otetaan ensimmäistä kertaa käyttöön vaihtuvia kaistakohtaisia nopeusrajoituksia.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että määrätyillä tieosuuksilla voidaan näyttää eri kaistoille eri nopeusrajoituksia. Tällä voidaan ennaltaehkäistä liikenteen ruuhkautumista esimerkiksi erkaneville rampeille johtavilla kaistoilla. Kaistoilla, jotka jatkavat liittymän ohi suoraan, voidaan pitää korkeampaa nopeusrajoitusta.
Nopeusrajoituksia voidaan vaihdella ruuhkien lisäksi myös sää- ja keliolosuhteiden perusteella.
Loppuvuosi testataan, järjestelmä käyttöön tammikuussa
Vaihtuvia rajoituksia kokeillaan ykköstiellä Kehä III:n ja Munkkivuoren välillä noin 15 kilometrin matkalla. Hankkeen valmistuttua ne ovat käytössä valtatie 1:llä koko matkalla Helsingistä Turkuun.
– Vaihtuvien nopeusrajoitusten avulla liikenteen sujuvuus paranee. Nopeusrajoitus pidetään korkeimpana mahdollisena aina, kun olosuhteet sen sallivat, eikä pysyvää nopeusrajoitusta tarvitse laskea, kertoo projektipäällikkö Marja Wuori.
Hankkeessa rakennetaan myös tiedotusopasteita, varoitusmerkkejä, liikenteenmittauslaitteita ja tiesääasemia. Tämän uuden liikenteenhallintajärjestelmän avulla tienkäyttäjiä pystytään tiedottamaan tarkemmin liikenteen häiriöistä ja niiden sijainnista.
Rakennustyöt valmistuvat syyskuussa 2020. Sen jälkeen järjestelmää testataan. Uusi liikenteenhallintajärjestelmä ja nopeusrajoitusmerkit on tarkoitus ottaa käyttöön tammikuussa 2021. Hankkeen kustannusarvio on 4,5 miljoonaa euroa.
Lähde: Väylävirasto
Uusimmat
-
09:28
Lähteekö Therese Johaug yleisurheilun EM-kisoihin? Näin vastaavat manageri ja yu-pomo
-
09:21
Kolmiodraama-sarjassa jättimyllerrys – Sami jää yllättäen kolmanneksi pyöräksi Terhin ja Christinan seurassa
-
09:05
EK9: Rallipäivä käyntiin jättiyllätyksellä! Kihelmöivä voittotaistelu jatkuu – MTV seuraa Kroatian MM-rallia
-
09:04
Pelicans-tähti Aatu Jämsen, 21, suorana karuista vastoinkäymisistään – "Sitten tuli päätälli…"
-
08:38
Aleksander Barkov "ajaa kuin mielipuoli"
-
08:32
Helsinkiläisbaarissa kitataan nyt menneiden vuosikymmenten hittijuomia – nämä retrodrinkit käyvät kaupaksi
-
08:30
Suomen vouti vapautti pakotteiden vuoksi jäädytettyä Yandexin omaisuutta
-
08:01
Christian Heljangon maagisuus heijastuu yllättävällä tavalla Tapparaan
-
08:00
Täysin itsenäinen Atomirotta on suomalaisen musiikin poikkeuksellinen outolintu – ja on yksi asia, jota heidän takahuoneestaan ei löydy
-
07:54
Olivatko Trumpin aborttikommentit isku demokraattien palleaan? "Kyllähän he osaavat erittäin hyvin laskea"
-
07:51
Lähteiden mukaan Yhdysvallat aikoo vetää joukkonsa pois Nigeristä
-
07:41
Rantasella ja Barkovilla vastassa tilastoykköset NHL:ssä – tässä suomalaisasetelmat pudotuspeleihin
-
07:29
Ovela keksintö estää humalassa sähköpotkulautailun Tampereella
-
07:28
Saako uimahallissa mennä saunaan pyyhe ympärillä?
-
07:25
Ecuadorissa tapettu viisi pormestaria vuoden sisällä
-
07:16
Valtteri Bottas jäi pisteiden ulkopuolelle – Verstappen sprintissä ylivoimainen
-
07:01
Tiesitkö? Susanna Laine päätyi radiojuontajaksi Vappu Pimiän ansiosta
-
06:59
USA:n edustajainhuone äänestänee viimein Ukraina-tuesta
-
06:54
Nyt löytyi ylivoimainen haaste Kalle Rovanperälle – Thierry Neuville yhtä lailla hukassa
-
06:52
Zelenskyi: Naton on tehtävä päätös, onko se todella Ukrainan liittolainen
-
Lataa lisää