Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: smart fortwo DCT

Julkaistu 12.01.2016 18:45

Kolmannen sukupolven smart on saatavilla myös modernilla kaksoiskytkinautomaatilla. Sillä varustettuna smart tuntuu siltä kuin kaupunkiauton kuuluukin tuntua.

Kunnon kaupunkiauton tulee olla vaivaton ja helppo ajettava. Nimensä mukaisesti etenkin kaupunkiliikenteessä. Aikaisemmin koeajossamme olleet manuaalivaihteiset smartit eivät ole täysin täyttäneet tätä toivetta, sillä vaihteisto on valitettavan epätäsmällinen ja myöskään ergonomia ei ole paras mahdollinen. Tähän kuitenkin on tarjolla ratkaisu uuden kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta.

Kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto kulkee nimellä DCT. Aikaisempiin sukupolviin verrattuna harppaus on huima, sillä ennen smartin automaattivaihteistot olivat niin sanottuja robottivaihteistoja, jotka eivät ole sulavuudestaan tuttuja.

Toisin on DCT:n kohdalla. Se toimii liikkeellä ollessa yhtä vaivattomasti ja huomaamattomasti kuin isommissakin autoissa. Ainoa hieman häiritsevä piirre on vaihteiston lievä empiminen liikkellelähdöissä, joissa kaasun painamisen kanssa tulee olla malttia.

Kokonaisuudessaan automaattivaihteisto tekee smartilla kaupungissa ajamisesta entistä hauskempaa. Jo pelkkä taskukokoisen auton pysäköiminen saa hymyn huulille, sillä se mahtuu melkein mihin koloon tahansa, miten päin vain.

Auton pysäköiminen näiden kuvien kaltaisesti ei ole sallittua, eikä autoa tässäkään tapauksessa jätetty parkkiin.

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Hyundai Kona electric – suosikkiluokan sähköautotulokasEnsituntuma: Ford Fiesta ST – näistä aineksista on hauskuus tehtyEnsituntuma: Nelivetoinen BMW M5 – käytettävyyden uusi asteEnsituntuma: Uusi Volkswagen Touareg – ylivoimainen lippulaivaEnsituntuma: Compassin oikea suunta – Jeep esitteli uutuuden kasvavaan suosikkiluokkaanKoeajo: smart fortwo DCT – kätevä kaupunkiraketti
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian