EU6-päästönormit astuvat tavara-autojen osalta voimaan tämän vuoden syyskuussa. Ford esitteli nyt uuden dieselmoottorisukupolven, joka täyttää tiukentuneet päästömääräykset.
Hinta alkaen 32 777 €
Teknavi kävi Saksassa tutustumassa Ford Transitissa esiteltyyn täysin uuteen dieselmoottoriin. 2,0-litrainen ja nelisylinterinen EcoBlue-nimellä kulkeva moottoriperhe on varustettu yhdellä suhteellisen pienellä muuttuvageometrisellä pakokaasuahtimella. Moottorin kehityksessä on hyödynnetty palkitusta EcoBoost-moottoriperheestä opittuja asioita, ja esimerkiksi moottorin sisäisiin kitkoihin on kiinnitetty paljon huomiota. Valmistajan mukaan kyseessä on energiatehokkain Fordin valmistama dieselmoottori.
Ensimmäisenä uutuusmoottori nähdään Ford Transit ja Ford Transit Custom -mallien keulalla. Tavara-autoihin moottorista tulee tarjolle kolme tehoversiota (105 hv /360 Nm, 130 hv / 385 Nm, 170 hv / 405 Nm). Kasvaneiden teholukemien lisäksi kulutus on pienentynyt 13 prosenttia. Mielenkiintoisena tietona valmistaja kertoo saman moottorin löytävän tiensä tulevaisuudessa myös henkilöautomallistoon, ja tehokkaimmasta variaatiosta puristetaan tehoa 240 hevosvoimaa.
Moottorin ohella Transit-mallisto on saanut pientä päivitystä muutenkin ympäri autoa. Uudella moottorilla varustetut mallit tunnistaa keulan alaosan poikittaisesta kromikoristeesta. Sisätiloihin on tarjolla aikaisempaa kattavammin erilaisia varusteita ja isompiin Transit-malleihin on tarjolla 6-tuuman kosketusnäytöllä varustettu SYNC 2 -multimediajärjestelmä. Transit Custom -malleissa on edelleen tyytyminen 4-tuumaisella näytöllä varustettuun SYNC-järjestelmään. Lisävarustelistalta on poimittavissa myös henkilöautoissa jo tutuksi tulleita hyödyllisiä varusteita kuten aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutusassistentti.


