Ensituntuma: Ford esitteli uuden dieselmoottorin pakettiautoihin – EcoBoostin opeilla syntyi EcoBlue
EU6-päästönormit astuvat tavara-autojen osalta voimaan tämän vuoden syyskuussa. Ford esitteli nyt uuden dieselmoottorisukupolven, joka täyttää tiukentuneet päästömääräykset.
Hinta alkaen 32 777 €
Teknavi kävi Saksassa tutustumassa Ford Transitissa esiteltyyn täysin uuteen dieselmoottoriin. 2,0-litrainen ja nelisylinterinen EcoBlue-nimellä kulkeva moottoriperhe on varustettu yhdellä suhteellisen pienellä muuttuvageometrisellä pakokaasuahtimella. Moottorin kehityksessä on hyödynnetty palkitusta EcoBoost-moottoriperheestä opittuja asioita, ja esimerkiksi moottorin sisäisiin kitkoihin on kiinnitetty paljon huomiota. Valmistajan mukaan kyseessä on energiatehokkain Fordin valmistama dieselmoottori.
Ensimmäisenä uutuusmoottori nähdään Ford Transit ja Ford Transit Custom -mallien keulalla. Tavara-autoihin moottorista tulee tarjolle kolme tehoversiota (105 hv /360 Nm, 130 hv / 385 Nm, 170 hv / 405 Nm). Kasvaneiden teholukemien lisäksi kulutus on pienentynyt 13 prosenttia. Mielenkiintoisena tietona valmistaja kertoo saman moottorin löytävän tiensä tulevaisuudessa myös henkilöautomallistoon, ja tehokkaimmasta variaatiosta puristetaan tehoa 240 hevosvoimaa.
Moottorin ohella Transit-mallisto on saanut pientä päivitystä muutenkin ympäri autoa. Uudella moottorilla varustetut mallit tunnistaa keulan alaosan poikittaisesta kromikoristeesta. Sisätiloihin on tarjolla aikaisempaa kattavammin erilaisia varusteita ja isompiin Transit-malleihin on tarjolla 6-tuuman kosketusnäytöllä varustettu SYNC 2 -multimediajärjestelmä. Transit Custom -malleissa on edelleen tyytyminen 4-tuumaisella näytöllä varustettuun SYNC-järjestelmään. Lisävarustelistalta on poimittavissa myös henkilöautoissa jo tutuksi tulleita hyödyllisiä varusteita kuten aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutusassistentti.
Moottorivalikoiman päivittämisen ohella myös alustaa ja ohjausta on hiottu asiakaspalautteen perusteella. Ensituntumien perusteella uudistuksissa ei ainakaan ole menty huonompaan suuntaan, sillä pakettiautoksi etenkin Transit Custom tarjoaa hyvin henkilöautomaisen ajokokemuksen. Lähinnä ero tulee korkeammasta istuma-asennosta. Ainoastaan epätasaisilla pinnoilla lyhytakselivälisessä mallissa oli havaittavissa ikävää pompotusta, vaikka tavaratilan puolelta löytyikin lastia noin 400 kilon verran. Pitkällä akselivälillä varustettu Transit puolestaan eteni kiitettävällä mukavuudella huonommallakin taipalaalle noin 600 kilon lastin kera.
Eri moottorivaihtoehdot molemmissa malleissa ovat teknisesti lähes identtisiä. Ainoana erona 170-hevosvoimaisessa versiossa käytetään erilaisia pakoventtiilien jousia. Kyseessä on siis ohjelmoinnillisesti tehdyt erot moottorien välillä.
Ensimmäisenä ajoon osuva 105-hevosvoimainen perusmalli hoitaa hommansa hyvin ja vääntöä on tasaisesti käytössä jo 1 500 minuuttikierrokselta lähtien. Meno ei piristy suuremmin missään vaiheessa, koska väännön lisäksi huipputeho on leikattu ohjelman avulla laajalle alueelle. Tehokkaammat versiot tarjoavat aavistuksen enemmän vääntöä, mutta ennen kaikkea korkeammilla kierroksilla saavutettava huipputeho tuo niihin hieman enemmän luonnetta. Kaikkien tehoversioiden parina toimii kuusiportainen manuaalivaihteisto, ja loppuvuodesta tarjolle on tulossa uusi kuusiportainen automaattivaihteisto.
Ensituntumien perusteella Suomessakin myydyimmäksi odotettu keskimmäinen moottoriversio vaikuttaa järkevimmältä vaihtoehdolta. Hintaeroa pienimpään versioon on vajaa 2 000 euroa, joten pienestä lisävaivattomuudesta ei joudu maksamaan liiallisuuksia.
Kuvat: Mikko Autio
Uusimmat
-
09:16
Ferrari-pomo pakeni eläintä – nauru raikui F1-kulisseissa: "Älkää näyttäkö sitä"
-
09:12
Tv:stä tuttu, siskonsa kanssa saman vartalon jakava Abby Hensel on mennyt naimisiin
-
09:02
Crossimopo pakeni vaarallisesti poliisia Helsingissä – tunnistatko kuskin videolta?
-
09:01
EK3: Suomalaisilla kaksoisjohto! Rovanperä ja Lappi upeassa vauhdissa – MTV seuraa
-
08:56
Zelenskyi: Ukraina ei ole valmis Venäjän seuraavaan suurhyökkäykseen
-
08:53
Pekka Toveri tietää, miksi Suomen sotilaat pystyisivät siihen, missä Ukrainan Leopardit ja Putinin tankit epäonnistuvat
-
08:52
Samuel, 20, suree: "Näin veljeni kuolemassa kännykän näytöltä" – pelaajan leski pöyristytti
-
08:33
Eeli, 6, ja Arvi, 3, arvostelivat pääsiäismunat – katso testin voittajat
-
08:22
Kaksi somevaikuttajaa kiinni rahapelien tyrkyttämisestä – yrittivät kieltää, mutta todisteet puhuvat puolestaan
-
08:19
Roope Hintz hyppäsi sankarin haarniskaan – Dallas Stars teki sen
-
07:55
Tappara säväytti kahdesti – taiturihyökkääjä varoittaa supersikermän sudenkuopasta: "Sitä on painotettu"
-
07:34
Aleksander Barkov saavutti mellevän rajapyykin – Sebastian Ahon hurjastelusta iloa Floridalle
-
07:31
MTV halusi selvittää eri tapoja hoitaa koiran hampaita – yhtäkkiä esille otettiin juristit
-
07:29
USU: Hallitus kaavailee, että muukin kuin erityisopettaja voisi antaa erityisopetusta ammatillisessa koulutuksessa
-
07:01
Kohdunkaulan syöpään sairastunut Jasmiina Yildiz sai lisää järkyttäviä uutisia: "Syöpä levinnyt reiden imusolmukkeisiin"
-
07:00
Koskettavia tarinoita, erikoishaastatteluita ja vinkkejä ruokapöytään – tätä kaikkea löydät MTV Katsomosta pääsiäisenä
-
06:58
Israel teki ilmaiskun Pohjois-Syyriaan – eri lähteiden mukaan yli 30 ihmistä on kuollut
-
06:31
Macron väläyttää: Putin voitaisiin kutsua G20-huippukokoukseen
-
06:30
Venäjän kohukiekkoilijan tilanteessa iso käänne
-
06:29
Tällainen sairaus on punkin levittämä puutiaisaivokuume – jopa pysyviä keskushermoston oireita
-
Lataa lisää