Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008: Finnair palkkaa uusia lentoemäntiä Suomessa

Lehtikuva
Julkaistu 16.06.2015 18:13
Toimittajan kuva

Leea Ollikainen

leea.ollikainen@mtv.fi

LeeaOlli

Lentoyhtiö Finnair palkkaa vuosien tauon jälkeen uusia lentoemäntiä ja stuertteja. Yhtiö aikoo rekrytoida sata uutta matkustamotyöntekijää Suomessa.

– Uusien koneinvestointien myötä meillä kasvu nyt käynnistyy ja siihen nämä rekrytonnit liittyvät, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

Edellisen kerran uusia lentoemäntiä ja stuertteja palkattiin viime vuosikymmenellä, vuonna 2008. Nyt uutta väkeä palkataan sekä Euroopan että Aasian reiteille. 

Airbus A350 -laajarunkokoneisiin mahtuu lähes 300 matkustajaa. Se on selvästi enemmän kuin nykyisiin konetyyppeihin ja siksi myös yhteen koneeseen tarvitaan nykyistä enemmän henkilökuntaa.

– Näiden uusien hankintojen myötä meidän kapasiteettimme kasvaa kesästä 2016 alkaen yhdellä koneella per vuosi ja se edellyttää, että kasvatamme  Euroopan liikennettä ja siihen tarvitsemme lisää ihmisiä. 

Yhtiössä on sovittu rajusta säästöohjelmasta, mutta nyt luotetaan jälleen lentoliikenteen kasvuun. Viidessä vuodessa Finnair aikoo palkata noin tuhat uutta työntekijää.

– Se pitää sisällään uudet työpaikat, mutta meillä on myös aika paljon eläköityviä henkilöitä tällä ajanjaksolla ja siitä tuo tuhat henkilöä yhteensä tulee. 

Finnairilla on Suomessa noin 1500 lentoemäntää ja stuerttia. Lisäksi yhtiöllä on Aasian reiteillä paikallisia lentoemäntiä ja stuertteja yhteensä noin 260. Heistä noin sata japanilaista ja noin 30 korealaista on Finnairin omia työntekijöitä.

Kiinan, Thaimaan ja Intian paikallisen matkustamohenkilökunnan Finnair on palkannut vuokratyöyhtiön kautta. Lisäksi Finnair käyttää alihankintayhtiöitä Barcelonan ja Madridin sekä Singaporen ja Hongkongin reiteillä. Alihankintayhtiöiden kautta Finnairin koneissa palvelee yhteensä noin 210 lentoemäntää ja stuerttia.


Lisää aiheesta:

Tästä syystä Finnair halusi avata suoria kaukolentoreittejä Ruotsista – näin käy Helsingin kaukolentojenFinnair aloittaa suorat lennot Tukholmasta Thaimaahan ja Miamiin – työllistää 270 ihmistä SuomessaFinnair täsmentää ulkomaalaisen työvoiman käyttöä Aasian reiteillään: "Olemme valmiita neuvottelemaan oman työvoiman käytöstä"Finnair palkkaa 350 uutta lentoemäntää ja stuerttia – lentäjiä rekrytoidaan ensi syksynäFinnairissa tapahtui ihme: "Kaiken pohjana ovat säästöt"Finnair palkkaa satoja uusia työntekijöitä – historian suurimmat rekrytoinnit
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 08:15
    Mielenterveys

    Huolestuttava luku mielenterveyskyselyssä

  • 07:44
    Sää

    Jo lähes -30 rikki! Talven tähän mennessä kylmin yö tulossa

  • 06:01
    Politiikka

    Kysely: Kansa rakastaa presidenttejään – hallitukselle murska-arvio

  • 06:01
    Droonit

    Suomella on erityinen etu drooneja vastaan, sanoo strategian asiantuntija

  • 05:30
    Dokumentit

    Eero käytti huumeisiin vuodessa 100 000 euroa – tällaista on viestisovellusten hämäräkauppa