Eikö auton katsastus mennyt läpi? Tässä 10 yleisintä syytä siihen

Vain kolmasosa autoista läpäisee katsastuksen ilman yhtäkään korjauskehotusta. Vakavia, katsastuksen hylkäämiseen johtavia vikoja on joka neljännessä katsastettavassa autossa.

– Käyttöjarru on ollut jo pitkän aikaa yleisin hylkäämisen peruste, kertoo A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka.

Liian kuluneilla jarrulevyillä tai jarrupaloilla ei katsastusta läpäise. Osa katsastukseen tulleista autoista on joutunut jopa käyttökieltoon, kun jarrut ovat kuluneet täysin puhki.

Lisäksi kaikkien jarrun liukupintojen on oltava puhtaita ja liikkuvia, toteaa K1-katsastajien tekninen johtaja Timo Ojala.

Jarrujen kulumisaikaa on vaikea määritellä tarkasti. Kaikkein kovimmilla jarrut ovat painavilla, kaupunkikäytössä olevilla autoilla. Kevyet, pääasiassa maanteillä huristelevat ajoneuvot pärjäävät pienemmällä jarrukulutuksella.

– Jarruvikoja on usein autoissa, mitkä seisovat paljon. Autot ovat luotuja liikkumaan, silloin ne tuntuvat kestävän parhaiten, Ojala jatkaa.

Päästöjä syynätään tarkasti

EU:n päästörajoitukset ovat nostaneet pakokaasupäästöt katsastuksen hylkäyslistan kakkoseksi.

Pakokaasuviat ovat olleet kasvussa, koska päästönormeja on kiristetty vuonna 2001 valmistetuille tai sitä uudemmille autoille.

– Vikakoodien luku, eli OBD-mittaus on tiukentanut valvontaa bensiinikäyttöisillä autoilla. Eiköhän EU-lainsäädäntö tuo diesel-autotkin pian OBD-mittauksen pariin, Ojala miettii.

Kun autolle kertyy ikää, ovat nivelet koetuksella, kuten ihmisilläkin. Etuakseliston alapallonivel kuluu käytössä väljäksi. Lisäksi ohjauslaitteiden mekaaninen nivel löystyy ajan myötä Säännöllinen vierailu määräaikaishuollossa pitää nämä viat kurissa.

– Vaikutus ajoon on näiden vikojen alkuvaiheessa kohtuullisen pientä, katsastusmenetelmillä ne huomataan hyvissä ajoin, Pellikka tuumaa.

Ratti ei kuitenkaan enää tottele, jos nivelet putoavat paikoiltaan.

– Jos ohjauksen raidetangon päät kuluvat liikaa, on riskinä, että tanko putoaa pois pesästä. Silloin ohjaaminen menee mahdottomaksi, Pellikka jatkaa.

Pallonivelten vikoja voi olla vaikeampi huomata itse, mutta renkaiden kuluneisuuden mittaamiseen riittää viivotinkin.

– Katsastus hylätään, jos renkaiden urasyvyys on alle 1,6 millimetriä. Useampikin milli pitäisi olla, että vesiliirtonopeudet pysyisivät kohtuullisena, Pellikka muistuttaa.

Pellikan mukaan katsastuksessa hylättyjen autojen määrä on pysynyt vakiona viimeiset kymmenen vuotta. Pikkuvikojen määrä on kuitenkin yleistynyt.

– Jokaisessa katsastuksessa löydetään keskimäärin 1,15 vikaa. Jokunen vuosi sitten lukema oli alle 1,1:n, etenkin valovikojen osuus on kasvussa, Pellikka kertoo.

Valovika ei yksin johda hylkyyn katsastuksessa, kunhan pikkuvikoja ei ole kolmea enempää. Neljästä korjauskehotuksesta napsahtaakin sitten hylkäys ja uusi jälkitarkastus.

Hylkäykseen johtavat viat top 10:

Käyttöjarru

Pakokaasupäästöt

Etuakselisto

Ohjauslaitteet

Seisontajarru

Alusta

Iskunvaimennus

Renkaat

Jousitus

Taka-akselisto

Lähde: 830 000 henkilöautoa katsastaneen A-katsastuksen hylkäystilastot v. 2012

Lue myös:

    Uusimmat