Jos katsastuksen korjauskehotus yllätti, vika voi olla valoissa

Valoihin liittyvät viat ovat yleisimpiä syitä korjauskehotuksiin auton katsastuksissa. Valojen kunto on kuitenkin helppo tarkastaa ennen katsastusta, jotta turhilta hylkäyksiltä vältyttäisiin.

– Ei muuta kuin valot päälle ja kiertämään autoa, rohkaisee A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka.

Katsastus kirjaa auton rekisteriotteeseen korjauskehotuksen, jos vikaa on joko auton etu- tai takavaloissa, seisontavaloissa, suuntavaloissa, rekisterikilven valossa tai jarruvaloissa. Myös ajotietokoneen on syytä toimia. Yli kolme korjauskehotusta yhdessä katsastuksessa tietää hylkäystä ja uutta jälkitarkastusta.

– Asiakkaalle voi tulla joskus yllätyksenä, jos jonkin sähköisen turvavarusteen, esimerkiksi turvatyynyn merkkivalo palaa. Moni ei myöskään tarkasta, palavatko kaikki kojelaudan merkkivalot autoa käynnistettäessä, kertoo K1-katsastajien tekninen johtaja Timo Ojala.

Ojalan mukaan korjauskehotuksia noudatetaan aiempaa paremmin, kun viat on kirjattu rekisteriotteeseen.

– Moni korjaamokin menee otteen mukaisesti ja katsoo, onko vika korjattu.

Myös autoilijat puuttuvat pikkuvikoihin hanakasti. Esimerkiksi tuulilasivakuutukset ovat Ojalan mukaan yleistyneet ja tuulilaseja vaihdetaan enemmän kuin ennen. Katsastuksessa korjauskehotuksen arvoista ovat myös tuulilasipesunesteen loppuminen tai liian kuluneet tuulilasinpyyhkijät.

– Jos pyyhkijöistä jää raitoja tai kalvoa lasiin, niin silloinhan ne ovat heikkokuntoiset ja vaaditaan uusittaviksi, Pellikka muistuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat