Ei kai autosi tuulilasista löydy tällaista jälkeä? Hellepäivän helppo virhe voi halkaista koko lasin!

Lapset keksivät nerokkaan tavan tuulilasin putsaamiseksi 1:33
Saksalaissisarukset Lara, 9, ja Daniel, 11, keksivät, miten auton tuulilasin putsaamiseen voi hyödyntää sadevettä. Keksintö voisi säästää Euroopassa jopa kuusi miljardia litraa puhdasta vettä vuosittain.

Viikonlopuksi on luvattu jälleen helteistä säätä. Nyt onkin korkea aika tsekata auton tuulilasin kunto ja tehdä tarvittavat toimenpiteet.

Vaihtoautoketju Kamux muistuttaa tiedotteessaan, että helteellä voi olla ikäviäkin vaikutuksia autolle. Vaikka autot itsessään onkin tehty kestämään helteitä ja korkeampiakin lämpötiloja kuin mihin Suomen kesässä ylletään, voi esimerkiksi tuulilasi ottaa helteistä nokkiinsa, jos se ei ole kunnossa.

– Jos auton tuulilasissa on kiveniskemiä, voi nopea lämmönvaihtelu aiheuttaa halkeaman. Lämmönvaihtelua tulee, kun auto on auringonpaisteessa ja ilmastoinnin laittaa päälle puhaltamaan kylmää ilmaa. Myös naarmuinen ja kulunut tuulilasi voi vaikuttaa näkyvyyteen silloin, kun aurinko paistaa suoraan lasiin, Kamuxin automyyjä Matias Hautala kertoo yhtiön tiedotteessa.

Hautala neuvoo tarkistamaan ennen hellekelejä myös renkaiden kulutuspinnan sekä ilmanpaineet, ilmastoinnin toimivuuden ja nesteiden tason.

Hautalan mukaan väärät ilmanpaineet renkaissa aiheuttavat epätasaista kulumista ja voivat vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.

– Jos autoa ei ole huollettu huolto-ohjelman mukaisesti, nestepinnat ovat väärät tai ilmastoinnin kylmäainetta on vähän, voi se vaikuttaa auton osien kestävyyteen, hän sanoo.

Pidä akkua silmällä helteillä

Kuten olemme kertoneet aiemmin, voi helle aiheuttaa autolle muunkinlaista haittaa. Tietyllä tavalla se vertautuu pakkaseen, mutta voi olla sitä petollisempi esimerkiksi akkuasioissa.

– Tyypillisin hellekelien ongelma lienee – aivan kuten kovilla pakkasillakin – akun simahtaminen. Hankalinta on, että helteellä akku ei varoittele, vaan sanoo sopimuksensa irti kerralla. Helteen kyykyttämä akku on usein aina vaihtokunnossa, kun taas pakkasen tyhjentämä akku saattaa vielä olla elvytettävissä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi viime viikolla.

Lähde: Kamux

Lue myös:

    Uusimmat