Suomen huoltovarmuusosaamista käydään ihmettelemässä ympäri maailmaa, mutta digitaalisesta huoltovarmuudesta puhutaan paljon vähemmän.
Digitaalisesta huoltovarmuudesta huolehtiminen ei ole kuitenkaan ainoastaan viranomaisten vastuulla, vaan jokaisen kansalaisen tulisi huolehtia omasta digitaalisesta turvallisuudestaan.
Digitaalinen huoltovarmuus laajentaa perinteistä huoltovarmuuden käsitettä. Yleensä huoltovarmuuden yhteydessä ajatellaan perinteisiä asioita, kuten vedenjakelua tai ruokaa.
Kaikkeen huoltovarmuuteen liittyy kuitenkin nykyään myös digitaalisuus.
– Meidän yhteiskuntamme on täysin riippuvainen digitaalisista asioista. Huoltovarmuusajattelu laajentuu myös digitaalisten toimintaympäristöjen puolelle, turvallisuus- ja puolustussektorin liiketoimintajohtaja Markus Asikainen Goforelta sanoo.
Digitaalisuus on kaikessa läsnä arjessa
Digitaalisen huoltovarmuuden pettämisen voi jokainen huomata omassa arkielämässään.
– Me olemme tottuneet käyttämään kännykkää, Teamsia tai vaikkapa Google meatsia työroolissa. Entä jos tällaiset yhteydenpitokanavat eivät olekaan saatavilla? Siinä on yksi ihan konkreettinen esimerkki, Digipoolin puheenjohtaja Hanna Kivelä sanoo.
– Lisäksi jos miettii esimerkiksi pankkipalveluita, maksamista, se että saamme kaupasta ruokaa. Mitä jos pankkikortti tai kännykkä ei ole käytettävissä, onko käteistä taskussa? Arjen sujuvuus, sitä se digitaalinen huoltovarmuus on, ihan yhtä lailla kuin ruoka, vesi tai sähkö, hän jatkaa.
