Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Britannian raideliikenne kurvasi kohti kansallistamista – tämän takia maa hylkäsi yksityistämisen tien

9:19Berner: palvelu paranee, hinnatkin ehkä laskevatTalouspoliittinen ministerivaliokunta päätti vuonna 2017, että rautateiden henkilöliikenne avataan kilpailulle. Silloinen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo, että uudistuksella pyritään muun muassa matkustajamäärien lisäämiseen. Bussiyhtiö Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helke puolestaan kertoo, että yhtiö on hyvin kiinnostunut avautuvista raideliikennemarkkinoista.All Over Press
Julkaistu 05.06.2021 17:58

MTV UUTISET - STT

Jos Colin Bamford menee rautatieasemalle kotikaupungissaan Huddersfieldissä Englannissa ennen puolta kymmentä aamulla ja ostaa meno-paluulipun pääkaupunkiin Lontooseen, näytölle ilmestyvä hinta on noin 300 puntaa eli noin 350 euroa. Erityisen pitkästä matkasta ei ole kyse: yhdellä vaihdolla perille pääsee noin kolmessa tunnissa.

–  Se on todella paljon rahaa, Huddersfield Business Schoolin professori, taloustieteilijä Bamford sanoo STT:lle puhelimitse Englannista.

Britannian junaliikennettä yksityistettiin 90-luvulla konservatiivipääministeri John Majorin hallituksen aikana. Sen jälkeen matkustajamäärät ovat kasvaneet huomattavasti, mutta samalla monen toimijan palapeli on monimutkaistanut matkustamista ja nostanut joidenkin lippujen hinnat pilviin. Myöhästelyt, perumiset ja täpötäydet junat ovat herättäneet laajaa tyytymättömyyttä junayhtiöihin.

Toukokuun lopulla konservatiivipääministeri Boris Johnsonin hallitus julkisti William-Shapps-suunnitelmana tunnetun dokumentin, joka on syntynyt vuosia kestäneen Williams Rail Review -selvityksen tuloksena. Suunnitelman keskiössä on perustaa julkinen Great British Railways -organisaatio, joka ottaa päävastuun junaliikenteestä, raideinfrasta, hinnoittelusta ja aikatauluttamisesta.

Käytännössä raideliikenne siis palautetaan julkisen sektorin asiaksi. Bamford kutsuu tätä suureksi askeleeksi kohti kansallistamista.

Meni "liian pitkälle" jopa Thatcherille

Vaikka suuntaus ei ole vapaisiin markkinoihin uskovan konservatiivipuolueen suurten linjojen mukainen, Bamford ei ole päätöksestä erityisen yllättynyt.

– Jotakin oli pakko tehdä. Tosiasia on, että rautatiet ovat meille valtavan tärkeitä. Jos otamme vakavasti tavoitteemme olla hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä, julkisella liikenteellä on todella tärkeä rooli.

Kaikki konservatiivitkaan eivät ole olleet yksityistämisen puolella. Bamford muistuttaa entisen konservatiivipääministerin Margaret Thatcherin sanoneen junaliikenteen yksityistämisen "menevän liian pitkälle" – siitäkin huolimatta, että Thatcher oli muuten jo ehtinyt yksityistää enemmän kuin monien mielestä olisi pitänyt.

– On merkittävää, että Thatcher ei sitä tehnyt. Myös hän piti sitä liian vaikeana ja monimutkaisena.

Syynä on Bamfordin mukaan tilanne, jota hän taloustieteilijänä kutsuu luonnolliseksi monopoliksi eli jossa palvelun tuottaminen onnistuu tehokkaimmin yhdeltä toimijalta.

Hybridimalli on tuttu Lontoosta

Poliittisesti rautatiet ovat siis olleet Britanniassa kiistelyn aiheena jo pitkään, mutta hikeä on pyyhitty myös junayhtiöissä. Bamford kertoo Williams-raportin saaneen aikanaan alkunsa siitä, että raideliikennejärjestelmän tehokkuudesta on kannettu suurta huolta. Osa yksityisistä toimijoista on jopa joutunut jättämään leikin kesken.

Hallituksen tuoreen päätöksen taustalla on Bamfordin mukaan se, että pirstaloitunut järjestelmä oli kursittava johdonmukaisemmaksi kokonaisuudeksi, ja lisäksi se, että pandemia muuttaa joukkoliikenteen tarpeita.

Nyt yrityksistä tulee alihankkijoita, jotka saavat reunaehtonsa uudelta organisaatiolta. Järjestelmä siis noudattaa  Lontoossa jo hyväksi todettua hybridimallia.

Bamford uskoo uudistuksen olevan matkustajan kannalta erinomainen. Aiemmin kuluttajalle on voinut olla hankalaa selvittää, mikä olisi sopivin reitti tai paras hinta.

Yksityistämisellä haettiin tehokkuutta

Britannian junaliikenteen yksityistämisen alkuperäinen tavoite oli Huddersfield Business Schoolin professorin Colin Bamfordin mukaan se, että koska kalustossa ja rautatieverkostossa oli investointitarpeita, yksityiselle sektorille haluttiin antaa tilaisuus tulla mukaan investointeihin.

– Uskottiin, että markkinavetoinen toimija tarjoaisi tehokkaampaa ja parempaa palvelua, joka houkuttelisi ihmisiä.

Ennen yksityistämistä matkustajamäärät olivat laskussa, mutta yksityistämisen myötä ne nousivat huomattavasti, samoin rahdin määrä. Syy-yhteys ei kuitenkaan ole ilmiselvä, vaan tekijöitä voi olla muitakin.

– Esimerkiksi pahenevat ruuhkat ovat voineet pakottaa ihmisiä käyttämään junia, samoin kuin se, että valmistavan teollisuuden työpaikkojen vähennyttyä yhä harvempi kävi töissä lähellä kotia, Bamford arvelee.

Bamford huomauttaa, että jos ihmisten halutaan hyppäävän bensa- ja dieselautojen sijaan juniin ja busseihin, tarjolla on oltava vakavasti otettava vaihtoehto. Monet varsinkin suurkaupunkien liepeillä ruuhkissa kököttävät mieluusti vaihtaisivat kulkuneuvoa, mutta nyt julkisen liikenteen maine on niin huono, ettei sitä välttämättä edes harkita.

Iso himmeli koottavana

Uuden järjestelmän yksi suurimpia haasteita on Bamfordin mielestä se, että mekanismit saadaan paikoilleen järkevästi ja mukaan saadaan sopivat kumppanit. Päivässä tai parissa rakennelma ei synny.

Lisäksi turhautuneet matkustajat on saatava uskomaan siihen, että raiteita pitkin pääsee ajoissa perille.

– Nyt junamatkustaminen on ollut itkettävän kallista, ja se on todella tuntunut ihmisten kukkarossa. Jotta ihmiset saadaan juniin, heidät on vakuutettava, että junaliikenne voi toimia luotettavasti ja tehokkaasti, Bamford sanoo.

Nyt pandemia on saanut ihmiset pysymään pois kaupunkikeskustojen toimistoista, mikä on vähentänyt työmatkaliikennettä. Tarkoituksenmukaisen järjestelmän rakentamista vaikeuttaa siis sekin, että pandemian pitkän tähtäimen vaikutuksia on vielä vaikea ennakoida.

Lisää aiheesta:

Britannian kodit energiatehokkuudeltaan Euroopan huonoimpia – energiakustannusten noustua kotona oleillaan takki päälläBrexit, inflaatio ja poliittinen kaaos – tällaista on elämä Britanniassa nytBritannian uudella pääministerillä on edessään talousongelmien vyöry, mutta rajalliset keinot niiden ratkaisemiseksiHelena Petäistön kolumni: Karismaa ja kaaosta kanaalin kahden puolen – Euroopan vanhat imperiumit kouristelevat kahden johtajansa käsissäHelena Petäistön kolumni: Macronin tulevaisuus voi olla rautatieläisten varassa – pysäyttääkö lakkoilu uudistusvimman?Kommentti: Ilmainen vinkki VR:n tuleville kilpailijoille: Aloittakaapa vaikka lipunmyynti junissa!
JunatIso-BritanniaUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • 10:34
    Liikenne

    Jo yli 1 400 junaa on myöhästynyt törttöilijöiden takia: "Yksikään somevideo ei ole sen arvoinen"

  • 8.9.11:12
    Liikenne

    Junaliikenne poikki Jyväskylän ja Jämsän välillä

  • 7.9.20:21
    Junaonnettomuudet

    Kaksi tavarajunaa suistunut raiteilta Ruotsissa – toinen ammuslastissa

  • 5.9.06:06
    VR

    Savuttavat veturit ihmetyttävät: "Luulin metsäpaloksi"

  • 4.9.14:55
    Espoo

    Ihminen kiipesi rautatietolppaan Espoossa – junaliikenteessä myöhästymisiä