Brasilian GP:n topit ja flopit: Max Verstappenia haluttiin nöyryyttää – olisiko FIA määrännyt Vettelin mopin varteen toimistolleen?

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden viimeistä edellinen kisa ajettiin Brasiliassa.

Mercedes varmisti myös merkkimestaruutensa, kun Lewis Hamilton kiri voittoon Max Verstappenin kokeman epäonnen ansiosta. Hollantilainen menetti voiton saatuaan osuman kierroksella ohittamaltaan Esteban Oconilta. Kimi Räikkönen oli kolmas ja Valtteri Bottas viides.

TOPIT:

1. Max Verstappen radalla

Ohi molemmista Ferrareista heti avauskierroksilla. Ohi molemmista Mercedeksen autoista ja kärkeen. Max Verstappen ajoi kuin riivattu ennen kuin kaikki meni pieleen älyttömän episodin takia. Hollantilaisen ajaminen on parhaimmillaan silmiä hivelevää katseltavaa, ja toinen voitto olisi ollut ehdottoman ansaittu.

2. Lewis Hamilton

Viidennen maailmanmestaruuden varmistuminen vaikutti sen verran arkipäiväiseltä hommalta, ettei Lewis Hamilton tainnut oikeastaan edes huomata sitä Meksikon kisan jälkeen. Mahtavaa työtä aika-ajossa ja kisassa. Jos kauden viimeisistä kisoista odotettiin Valtteri Bottaksen uudelleen auennutta iskupaikkaa tallikaveriaan vastaan, niin tämä esitys jätti suomalaisen kyllä täysin statistin asemaan tänä viikonloppuna.

3. Kimi Räikkönen

Vanha herra nauttii täysin siemauksin viimeisistä Ferrari-kisoistaan ja palkintopallin kuohuvasta. Uran parasta sivuava 12. korokepaikka yhden kauden aikana tuli jälleen vakuuttavan kisasuorituksen jälkeen. Räikkönen onnistui jälleen tekemään parempaa työtä täysin vastaavista lähtökohdista kuin tallikaverinsa, jonka renkaat eivät menoa kestäneet. Ferrarin varikkomuurilta tulikin selvä signaali saksalaisen suuntaan Räikkösen lähestyessä:

4. Marcus Ericsson

Sauberilta ensi kaudella väistymään joutuva ruotsalainen on alkanut pelastaa F1-uraansa vähän turhan myöhään. Useamman vuoden täysin näkymätöntä työtä tehnyt Ericsson ajoi elämänsä viikonloppua ennen kuin epäonni puuttui peliin kisan alla. Kuudenteen lähtöruutuun tallikaverinsa Charles Leclercin edelle aika-ajossa kirineen kuskin auton pohjassa havaittiin vaurio. Lähtöruudukossa korjaaminen oli toivoton tehtävä, ja lisää vauriota tuli ensimmäisellä kierroksella.

FLOPIT:

1. Max Verstappen radan ulkopuolella

Verstappenilla oli täysi oikeus raivostua Oconin aiheuttamasta kolarista, mutta ihan oikeasti, hänellä oli myös 25 kierrosta aikaa laskea vaikka tuhanteen raivoaan lievittääkseen. Siitä huolimatta hän tuuppi kilpakumppaniaan kuskien punnitusjonossa kuin puoli neljän aikaa somerolaisella grillikioskilla. Joku voi sanoa, että tällaista suhteellisen harmitonta säpinää F1 juuri kaipaa, mutta allekirjoittaneelle käytös aiheutti lähinnä myötähäpeää. Tätä viihdettä on muuten luvassa roppakaupalla lisää, jos Verstappen on ikinä mukana taistelussa maailmanmestaruudesta.

2. Sebastian Vettel

Viikonlopun toinen kuumakalle. Olisi voinut uskoa, että Sebastian Vettel käy MM-taistelun päätyttyä vain kruisailemassa kaksi viimeistä kisaviikonloppua ja sulkeutuu sen jälkeen kolmeksi kuukaudeksi pimeään huoneeseen hermojaan lepuuttamaan. Mitä vielä. Aika-ajoissa hänet kutsuttiin punnitukseen, mikä sai Ferrari-kuskin sekoamaan aivan yhtä pahasti kuin kesän kriittisimmillä hetkillä. FIA:n vaaka meni päreiksi, kun saksaksi virkailijoita sättinyt tuittupää polkaisi matkaan sen koommin työntöapua odottamatta.

3. FIA:n rangaistuspolitiikka

Tämän pitäisi olla viikonlopun ykkösfloppi, mutta kerronnallisesti se toimii paremmin tarinan yhteen kokoavana lukuna. Vettel sai täysin poskelleen menneestä punnistuskäynnistään vain huomautuksen ja 25 000 euron sakot. Voi sanoa vain, kun kyse on satojen miljoonien touhusta. Ei mitään lähtöruuturangaistusta. Lewis Hamilton puolestaan hiippaili muiden tiellä hitaalla aika-ajokierroksella ja aiheutti parikin vaaratilannetta. Ei lähtöruuturangaistusta, ei edes virallista tuomaritutkintaa.

Mutta kun FIA sai tilaisuuden ojentaa Max Verstappenia tämän kisan jälkeisestä käytöksestä, nuorukaista päätettiin näpäyttää oikein kunnolla. Hänet määrättiin kahdeksi päiväksi FIA:n yhdyskuntapalvelukseen! Rangaistuksissa on tänä vuonna näkynyt räikeämpää eriarvoistamista kuin koskaan aiemmin. Kärkikuskit, kokeneet tähdet pääsevät tempuista kuin koira veräjästä kilpailunjohdon vedotessa tuomariston harkintamahdollisuuteen, mutta muille voidaan mätkiä rangaistuksia sääntökirjaa heiluttaen. Jäljellä on vain yksi kysymys: olisiko FIA kehdannut määrätä Sebastian Vettelin yhdyskuntapalvelukseen (kuvainnollisesti sanoen) moppaamaan lattiaa Pariisin toimistolleen tai keräämään roskia tien varresta?

Lue myös:

    Uusimmat