Auttamalla kaveria hädässä voi rikkoa molempien autot

Kaapelikäynnistys voi vahingoittaa autoa. Asiantuntijan ohje onkin: jos et ole aivan varma siitä, mitä teet, kutsu paikalle ammattilainen.

Pihalle tai parkkipaikalle hyytynyt auto on ollut viime päivinä melko tuttu näky Etelä-Suomessa. Pakkaset ovat koetelleet tasapuolisesti niin uusia kuin vanhojakin menopelejä.

Moni pyytää pakkasessa apua naapurilta tai ohikulkijalta ja ottaa autonsa käynnistysvirran kaapeleilla. Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala ei tuttua keinoa kuitenkaan suosittele.

– Jos ei itse tiedä, miten virtaa annetaan, siihen ei kannata riskien välttämiseksi ryhtyä.  Tilanteeseen ei vaikuta se, onko auto uusi vai vanha. Jos kaapelit kytketään väärinpäin, saatetaan aiheuttaa ohjainlaiterikkoja ja muita sähköhäiriöitä. Jos asia taas tehdään oikein ja etenkin, jos virtaa annetaan erillisellä akkubuusterilla, se on turvallista.

– Jos on asiassa epävarma, avun saa vaikka Autoliitosta. Jos auto ei lähde virrankaan kanssa käyntiin, se on hinattava korjaamolle, Luomala toteaa.

Ammattilainen ei antaisi virtaa omasta autostaan

Autosta autoon virran antaminen on Luomalan mukaan aina riskialtista. Tapahtumassa mahdollisesti syntyvät jännitepiikit voivat vaurioittaa niin sitä autoa, johon virtaa annetaan, kuin sitäkin, josta virtaa otetaan.

– Erityisesti jos piuhat kytketään väärinpäin, voi vahingoittaa molempia ajoneuvoja. Henkilökohtaisesti itse en antaisi virtaa omasta autostani toiseen autoon.

– Jos kuitenkin haluaa antaa jollekulle muulle virtaa omasta autostaan, ei pidä antaa kenenkään koskea omaan autoon. Jos joku hajottaa toisen auton, vastuu- ja korvauskysymykset voivat olla isoja ja hankalia.

Katalin virtasyöppö on takalasin lämmitin

Luomala muistuttaa, että moottorinlämmitin auttaa kylmäkäynnistystä mutta ei pelasta silloin, kun akku on tyhjä.

– Kun auton akku alkaa olla 5 vuotta vanhempi, kannattaa harkita vakavasti sen uusimista.

Myös omalla ajotavalla voi vaikuttaa akun latautumiseen. Lyhyitä matkoja kannattaa Luomalan mukaan välttää niin paljon kuin mahdollista.

– Kylmä akku ei ota virtaa vastaan. Jos ajetaan vain lyhyitä matkoja kaikki sähkölämmittimet päällä, akku tyhjenee nopeasti.

– Kaikkein katalin virtasyöppö on takalasinlämmitin, jos sitä käytetään lumen sulattamiseen. Kun poistaa lumet harjalla tai jään raaputtimella, takalasin lämmitintä ei tarvitse käyttää ollenkaan.

Lue myös:

    Uusimmat